Mega Channel

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
(Ανακατεύθυνση από Mega)
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
MEGA CHANNEL
MEGA CHANNEL.png
Το λογότυπο του MEGA CHANNEL (1999-σήμερα)
Ίδρυση 10 Μαΐου 1989
Πρώτη λειτουργία 20 Νοεμβρίου 1989
Έναρξη λειτουργίας 20 Νοεμβρίου 1989
Εικόνα 16:9, 576i (SDTV)
Τηλεθέαση 8,3℅ (01/01/2018 - 07/01/2018, [1])
Ιδιοκτήτης Τηλέτυπος Ανώνυμη Εταιρεία Τηλεοπτικών Προγραμμάτων
Χώρα Flag of Greece.svg Ελλάδα
Γλώσσα Ελληνικά
Περιοχή εκπομπής Πανελλαδικά
Κεντρικά γραφεία Ρούσσου Δημοσθένη 4 και Μεσογείων 17, Αθήνα, Ελλάδα
Ιστοσελίδα MEGA CHANNEL
Λήψη
Επίγεια Ψηφιακά
Συχνότητα Πανελλαδικά σε κατά τόπους συχνότητες
Δορυφορικά
NOVA Θέση 105
COSMOTE TV Θέση 106
Καλωδιακά
COSMOTE TV Θέση 5
Διαδικτυακά
Web TV Ζωντανή αναμετάδοση

Το MEGA CHANNELMEGA) είναι ο πρώτος, χρονολογικά, ελληνικός ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας, με έδρα την Αθήνα και επιπλέον, ο ένας από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς στην χώρα, που έχει μεταδώσει πληθώρα εκπομπών και ελληνικών σειρών μέχρι και τον Απρίλιο του 2016.

Από το 2012 είναι αντιμέτωπο με οικονομικά προβλήματα και με διάφορες αντιπαραθέσεις με τράπεζες λόγω αστοχίας των μετόχων σχετικά με ένα δάνειο, κυρίως από πλευράς του φορέα του τηλεοπτικού καναλιού (Τηλέτυπος), και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, την περικοπή των δελτίων ειδήσεων και των ζωντανών εκπομπών, την προβολή μόνο των επαναλήψεων και οι εργαζόμενοι του καναλιού βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας, επειδή δεν λαμβάνουν τα δεδουλευμένα τους.

Ιστορικό[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο σταθμός άρχισε να εκπέμπει στις 20 Νοεμβρίου του 1989. Ήταν ο πρώτος ελληνικός ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός, αν δεν συνυπολογιστούν και κάποιες άλλες σποραδικές ιδιωτικές και δημοτικές προσπάθειες χωρίς άδεια ή νομοθετική ρύθμιση για ιδιωτική τηλεόραση, που δεν είχαν συνέχεια. Η προσωρινή άδεια "δοκιμής τοπικού ραδιοτηλεοπτικού σταθμού" για τη λειτουργία του δόθηκε επί συγκυβέρνησης Τζαννή Τζαννετάκη.[2]

Το 1993 δόθηκε ανανεωτική άδεια λειτουργίας ισχύος επτά ετών,[3][4] η οποία διατηρείται νομοθετικά σε ισχύ μέχρι και σήμερα, όπως γίνεται και με τους υπόλοιπους ιδιωτικούς ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, παρ' όλο που το 4ο τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει κρίνει ότι οι αλλεπάλληλες παρατάσεις νομιμότητας των ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ είναι ουσιαστικά παράνομες και αντισυνταγματικές.[5]

Τηλεοπτικές άδειες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες πανελλαδικής εμβέλειας που έγινε το 2016, η Τηλέτυπος, η εταιρεία που κατέχει το κανάλι, κατέθεσε αίτηση για άδεια, η οποία απορρίφθηκε από το αρχικό στάδιο για τυπικούς λόγους.[6][7] Ωστόσο, συνέχισε τελικώς να εκπέμπει, αφού ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες κρίθηκε αντισυνταγματικός από το ΣτΕ, στις 26 Οκτωβρίου 2016. Στο νέο διαγωνισμό, του οποίου η προκήρυξη για την υποβολή αιτήσεων ξεκίνησε στις 24 Νοεμβρίου 2017 και ολοκληρώθηκε στις 11 Ιανουαρίου 2018 με έξι καταθέσεις, το κανάλι δεν έκανε αίτηση για να πάρει μία από τις 7 άδειες λόγω οικονομικών προβλημάτων. Οι εργαζόμενοι αντέδρασαν εκπέμποντας δελτίο ειδήσεων, ώστε να ενημερώσουν τους τηλεθεατές.[8]

Οικονομικά προβλήματα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το κανάλι αντιμετωπίζει από το 2012 σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Oι εργαζόμενοι στην Τηλέτυπος δεν έχουν λάβει την μισθοδοσία τους, δύο χρόνια μετά (από τα μέσα Απριλίου του 2016), με αποτέλεσμα την μη προβολή των ζωντανών προγραμμάτων. Τα οικονομικά προβλήματα οφείλονται στην μη ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, ενώ υπάρχουν και εκκρεμότητες με τις τράπεζες από τις οποίες έχει λάβει δάνεια ο σταθμός σχετικά με την εξόφλησή τους. Από τις 7 Σεπτεμβρίου του 2016, οι εργαζόμενοι του σταθμού βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας όπως αντίστοιχα από αυτήν την ημέρα το κανάλι σταμάτησε να προβάλει και δελτία ειδήσεων.[9] Ωστόσο, ένα χρόνο μετά (το διήμερο 9-10 Σεπτεμβρίου 2017) μετέδωσε live την ομιλία του Αλέξη Τσίπρα από τη ΔΕΘ.[10] Συγκεκριμένα από το καλοκαίρι του 2015 το κανάλι δεν βγάζει κανονικό πρόγραμμα, παρά μόνο παλιές κινηματογραφικές ταινίες, παλιές σειρές και εκπομπές από το αρχείο του. Το δελτίο καιρού συνέχιζε να προβάλλεται κάθε απόγευμα στις 17:00, παρ' όλα αυτά μέχρι και τις 31 Ιανουαρίου του 2018, παράλληλα κόπηκαν οριστικά και οι διαφημίσεις, θυμίζοντας το κανάλι ALTER.

Ιδιοκτησία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο σταθμός είναι ιδιοκτησία της Τηλέτυπος Α.Ε. η οποία συστάθηκε στις 10 Μαΐου του 1989[11] με την επωνυμία Τηλέτυπος Ανώνυμη Εταιρεία Τηλεοπτικών Προγραμμάτων και το διακριτικό τίτλο ΜΕΓΚΑ ΤΣΑΝΕΛ (MEGA CHANNEL) ως τηλεοπτικό δίκτυο πέντε εκδοτών (Μπόμπολας, Λαμπράκης, Τεγόπουλος, Βαρδινογιάννης και Αλαφούζος).[12][13] Το 1994, η Τηλέτυπος εισήγαγε τις μετοχές της στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Στις 22 Μαΐου του 2017, ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης αγόρασε από την Πήγασος Εκδοτική Α.Ε. του Φώτη Μπόμπολα (γιος του Γιώργου Μπόμπολα) το 19,63% από το 33% των μετοχών της Τηλέτυπος Α.Ε., δίνοντας χονδρικά 12 εκατ. ευρώ. Την 31η του ίδιου μήνα, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, κατά τη διαδικασία πλειστηριασμού και μεταβίβασης του ΔΟΛ, πλειοδότησε, καταθέτοντας δεσμευτική προσφορά 23 εκατ. ευρώ, και αποκτώντας, μεταξύ άλλων, το 22,11% των μετοχών. Με αυτόν τον τρόπο, έγινε ένας από τους ιδιοκτήτες του καναλιού.[14] Ανάμεσα στους άλλους ενδιαφερόμενους, πέραν του Βαγγέλη Μαρινάκη, βρισκόταν ο Ιβάν Σαββίδης, μια Κυπριακή εταιρεία και λοιποί. Η Πήγασος Εκδοτική του Μπόμπολα διατηρεί το 13% και ο Βαρδινογιάννης το μεγαλύτερο ποσοστό 37%.[15][16]

Mega Cosmos[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το λογότυπο του Mega Cosmos

Το Mega Cosmos είναι το διεθνές δίκτυο του MEGA CHANNEL που μεταδίδει το πρόγραμμα του σταθμού για τους Έλληνες του εξωτερικού στη Βόρεια Αμερική, την Αφρική, την Ασία και την Αυστραλία. Αρχικά, λεγόταν MEGA CHANNEL Αυστραλία, και στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Mega Cosmos χρησιμοποιώντας ένα κοινό όνομα και λογότυπο για την Αυστραλία και τις ΗΠΑ.

Αυστραλία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το κανάλι εξέπεμψε για πρώτη φορά στην Αυστραλία το 2000, αλλά αποσύρθηκε από τον αέρα λίγο αργότερα, λόγω συμβατικών προβλημάτων. Στα τέλη του 2005, το Mega Cosmos επέστρεψε στην Αυστραλία, χάρη σε μια νέα συμφωνία που υπεγράφη με την UBI World TV, δορυφορική πλατφόρμα που μεταδίδεται κυρίως από ξένους προγραμματισμούς. Τον Ιούνιο του 2012, η UBI World TV διέκοψε τη λειτουργία της με αποτέλεσμα το Mega Cosmos και πάλι να είναι προσωρινά μη διαθέσιμο. Από τον Ιανουάριο του 2013 το κανάλι είναι τώρα διαθέσιμο μέσω του TV Plus.

Καναδάς[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το Mega Cosmos αρχικά ξεκίνησε στον Καναδά το Νοέμβριο του 2001 μέσω του Odyssey Television Network, αλλά μια συμβατική διαφορά το καλοκαίρι του 2003 είχε ως αποτέλεσμα την απόσυρση του Mega Cosmos. Μετά από 4 χρόνια, το 2007, έκλεισε συμφωνία με τον Όμιλο Ethnic Channel για εκ νέου μετάδοση του καναλιού. Τον Ιούνιο του 2012, ο Όμιλος Ethnic Channel έχασε τα δικαιώματα του προγραμματισμού στην υπηρεσία και το Mega Cosmos Καναδά σταμάτησε να εκπέμπει. Το κανάλι ξεκίνησε εκ νέου λίγο αργότερα στο πλαίσιο μιας νέας συμφωνίας με την Odyssey Television Network.

Ηνωμένες Πολιτείες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το Mega Cosmos ξεκίνησε στις ΗΠΑ στα τέλη του 2000 για την πλατφόρμα Dish Network. Την 1η Δεκεμβρίου του 2006 το Mega Cosmos μετακινήθηκε από την Dish Network στην DirecTV, λόγω συμβατικής διαφοράς. Την 1η Απριλίου του 2011 το Mega Cosmos μετακόμισε και πάλι, αυτή τη φορά στη πλατφόρμα Home2US, λόγω της έλλειψης συνδρομητών στην DirecTV. Το κανάλι έγινε επίσης διαθέσιμο στην Ellas TV (ένας πάροχος IPTV), την ίδια στιγμή. Στις 5 Δεκεμβρίου 2012, το Mega Cosmos επέστρεψε στην Dish Network, μετά από απουσία 12 χρόνων.

Επικρίσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Κατηγορίες για μεροληψία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Εν όψει του δημοψηφίσματος του 2015, οι πέντε από τους έξι, πανελλαδικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, MEGA, ΑΝΤ1, ALPHA TV, STAR και ΣΚΑΪ κατηγορήθηκαν ότι χρησιμοποιούσαν ψευδείς και παραπλανητικές ειδήσεις, ώστε να πείσουν τον κόσμο να ψηφίσει στο δημοψήφισμα ΝΑΙ, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ και του Ποταμιού.[17][18][19] Μάλιστα, λόγω αυτής της κατηγορίας για παραπληροφόρηση το ΕΣΡ ξεκίνησε έρευνα για την ενδεχόμενη προπαγάνδα των καναλιών στην κάλυψη του δημοψηφίσματος.[20] Επίσης, σχεδόν ένα χρόνο μετά (τον Απρίλιο του 2016) η ΕΣΗΕΑ επέβαλλε ποινές στους δημοσιογράφους του σταθμού Όλγα Τρέμη, Μαρία Σαράφογλου και Μανώλη Καψή για την μεροληπτική τους στάση κατά την περίοδο πριν το δημοψήφισμα.[21]

Κατηγορίες για παραπλάνηση[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τον Ιούλιο του 2015, στα πλαίσια της ενημέρωσης για τα capital controls, το κανάλι πρόβαλε μία φωτογραφία του 2012, η οποία απεικόνιζε μία ηλικιωμένη από τη νότια Αφρική. Η εν λόγω φωτογραφία προβλήθηκε ως ελληνική, και συγκεκριμένα, αθηναϊκή. Το κανάλι τιμωρήθηκε από το ΕΣΡ, με πρόστιμο 20.000 ευρώ.[22]

Σλόγκαν[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • 2000-2002: "Ραντεβού στο MEGA"
  • 2002-2005: "Όλοι MEGA"
  • 2004-2005: "I Love TV"
  • 2005-2009: "MEGAlicious"
  • 2009-2010: "Το MEGA είναι 20"
  • 2010-23.10.2014: "MEGA mou"
  • 23.10.2014-σήμερα: "MEGA MEGA"
  • Αύγουστος 2016-σήμερα (ανεπίσημο): Με την άδειά σας, συνεχίζουμε

Λογότυπα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Mega Channel λογότυπο 1989-1999.jpg MEGA CHANNEL.png
20.11.1989-21.11.1999 22.11.1999-σήμερα

Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. «Ημερήσιο τηλεβαρόμετρο - Top 10». arianna.gr. http://www.arianna.gr/gr/data/. 
  2. Βίδος, Κοσμάς. 1989, ιδιωτική τηλεόραση: Παράθυρα στον κόσμο. Το Βήμα (28-12-2008). Ανακτήθηκε στις 06/09/2009.
  3. «ΦΕΚ B 713/1993». Εφημερίς της Κυβερνήσεως. 10 Σεπτεμβρίου 1993. http://www.et.gr/idocs-nph/search/pdfViewerForm.html?args=5C7QrtC22wGldAs1HD7Xe3dtvSoClrL8wW7qhix580h5MXD0LzQTLf7MGgcO23N88knBzLCmTXKaO6fpVZ6Lx3UnKl3nP8NxdnJ5r9cmWyJWelDvWS_18kAEhATUkJb0x1LIdQ163nV9K--td6SIubkSUSFAs2vLyNsrMOwbaf_T2FC0TPQQusgiOozOjOvg. 
  4. «Ποιοι πήραν τότε, και ποιοι θέλουν τώρα τηλεοπτικές άδειες». e-tetRadio.gr. 10 Ιουλίου 2016. http://e-tetradio.gr/article/13847/Poioi-piran-tote-kai-poioi-theloun-tora-tileoptikes-adeies. 
  5. Μανιάτης, Σωτήρης. TV: 20 ΧΡΟΝΙΑ ΧΑΟΣ. Το κρυφτούλι με τις άδειες Ελευθεροτυπία 20 Ιουνίου 2009. Ανακτήθηκε 6/09/2009.
  6. «Αυτά είναι τα 7 κανάλια για τις 4 άδειες – Κόπηκαν Μega, Σαββίδης, Κύπριοι». iefimerida.gr. iefimerida.gr. 2016-07-20. http://www.iefimerida.gr/news/279128/ayta-einai-ta-7-kanalia-gia-tis-4-adeies-kopikan-mega-savvidis-kyprioi. Ανακτήθηκε στις 2016-07-31. 
  7. «Οριστικός κατάλογος υποψηφίων για το διαγωνισμό για τηλεοπτικές άδειες». typologies.gr. 11 Αυγούστου 2016. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 2016-08-19. http://web.archive.org/web/20160819011348/http://www.typologies.gr/2016/08/11/oristikos-katalogos-ypopsifion-gia-to-diagonismo-gia-tileoptikes-adies/. Ανακτήθηκε στις 11 Αυγούστου 2016. 
  8. «MEGA: Νέο δελτίο - Οι μέτοχοι δεν διεκδικούν άδεια, μας κλείνουν λένε οι εργαζόμενοι». http://news247.gr/eidiseis/media-news/mega-neo-deltio-oi-metoxoi-den-diekdikoun-adeia-mas-kleinoyn-lene-oi-ergazomenoi.5025151.html. Ανακτήθηκε στις 2018-01-12. 
  9. «MEGA: Σε επίσχεση εργασίας προχωρούν οι εργαζόμενοι». news247.gr. 7 Σεπτεμβρίου 2016. http://news247.gr/eidiseis/psixagogia/media/mega-se-episxesh-ergasias-proxwroun-oi-ergazomenoi.4250504.html. Ανακτήθηκε στις 5 Οκτωβρίου 2016. 
  10. «Το Mega επέστρεψε στην ενημέρωση μετά από έναν χρόνο». Newsbeast.gr. 2017-09-10. https://www.newsbeast.gr/media/arthro/2828603/to-mega-epestrepse-stin-enimerosi-meta-apo-enan-chrono. Ανακτήθηκε στις 2017-09-10. 
  11. ΤΗΛΕΤΥΠΟΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ greekafm.com
  12. Δίκη 17Ν - Πρακτικά 12/5/2006. Ελευθεροτυπία 13/05/2006. Ανακτήθηκε 6/09/2009.
  13. Η συμμετοχή Μπόμπολα σε «Τηλέτυπο» - MEGA. Ελευθεροτυπία 15/01/2005. Ανακτήθηκε 6/09/2009.
  14. «Ο Βαγγέλης Μαρινάκης με 23 εκατ. ευρώ αγόρασε τον ΔΟΛ». Ελυθερος Τύπος. 31 Μαϊου 2017. http://www.eleftherostypos.gr/media/104264-ektakto-o-marinakis-me-23-ekat-eyro-pire-ton-dol/. Ανακτήθηκε στις 9 Ιουνίου 2017. 
  15. «Ο Ιβάν Σάββιδης μπαίνει στο Mega». http://news247.gr/eidiseis/media-news/o-ivan-savvidhs-mpainei-sto-mega.4685448.html. Ανακτήθηκε στις 2017-05-22. 
  16. Αυτοί είναι πλέον οι μεγαλομέτοχοι του Mega - Τα νέα δεδομένα μετά την απόκτηση του ΔΟΛ από Μαρινάκη
  17. «Οι πρώτες διώξεις στους δημοσιογράφους των καναλιών της προπαγάνδας!». newsbomb.gr. 7 Ιουλίου 2015. http://www.newsbomb.gr/media-agb/story/604645/oi-protes-dioxeis-stoys-dimosiografoys-ton-kanalion-tis-propagandas. Ανακτήθηκε στις 8 Ιουλίου 2015. 
  18. «Ο λαός «τελείωσε» τα κανάλια της διαπλοκής και τους δημοσκόπους!». newsbomb.gr. 7 Ιουλίου 2015. http://www.newsbomb.gr/politikh/story/603768/o-laos-teleiose-ta-kanalia-tis-diaplokis-kai-toys-dimoskopoys. Ανακτήθηκε στις 8 Ιουλίου 2015. 
  19. «Στο πειθαρχικό της ΕΣΗΕΑ 9 δημοσιογράφοι για την προπαγάνδα». tvxs.gr. 7 Ιουλίου 2015. http://tvxs.gr/news/internet-mme/sto-peitharxiko-tis-esiea-9-dimosiografoi-gia-tin-propaganda-yper-toy-nai. Ανακτήθηκε στις 8 Ιουλίου 2015. 
  20. «ΕΣΡ: Αυτεπάγγελτη έρευνα για την προπαγάνδα των καναλιών στην κάλυψη του δημοψηφίσματος». newsbomb.gr. 7 Ιουλίου 2015. http://www.newsbomb.gr/media-agb/story/604505/esr-aytepaggelti-ereyna-gia-tin-propaganda-ton-kanalion-stin-kalypsi-toy-dimopsifismatos. Ανακτήθηκε στις 8 Ιουλίου 2015. 
  21. «Διαγραφές δημοσιογράφων από την ΕΣΗΕΑ για τη στάση τους στο δημοψήφισμα». In.gr. http://news.in.gr/greece/article/?aid=1500069861. Ανακτήθηκε στις 2016-05-29. 
  22. Manolis (2016-01-11). «Πρόστιμο στο Mega για την τρομο-προπαγάνδα (video)». altsantiri.gr. https://www.altsantiri.gr/media/prostimo-sto-mega-gia-tin-tromo-propaganda-stin-enarxi-ton-capital-controls/. Ανακτήθηκε στις 2016-11-03. 

Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]