Euronews

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Μετάβαση στην πλοήγηση Πήδηση στην αναζήτηση
EuroNews
Euronews 2016 logo.svg
Το λογότυπο του Euronews (2016-σήμερα)
Ίδρυση1993
Έναρξη λειτουργίας1 Ιανουαρίου 1993
Εικόνα16:9 (576i, SDTV)
16:9 (1080i, HDTV)
ΙδιοκτήτηςEuronews S.A.
Media Globe Networks (88%)
Δημόσιες οπτικοακουστικές ομάδες και τοπικές αρχές (12%)
Σλόγκανthe most watched news channel in Europe. (ελλ.: το κανάλι με την υψηλότερη τηλεθέαση στην Ευρώπη.)
ΙδρυτήςΕυρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση
ΧώραFlag of France.svg Γαλλία
Ευρωπαϊκή Ένωση Ευρωπαϊκή Ένωση
ΓλώσσαFlag of the United Kingdom.svg Αγγλικά
Flag of Albania.svg Αλβανικά
Flag of France.svg Γαλλικά
Flag of Germany.svg Γερμανικά
Flag of Georgia.svg Γεωργιανά
Flag of Greece.svg Ελληνικά
Flag of Spain.svg Ισπανικά
Flag of Italy.svg Ιταλικά
Flag of Hungary.svg Ουγγρικά
Flag of Portugal.svg Πορτογαλικά
Flag of Russia.svg Ρώσικα
Περιοχή εκπομπήςΔιεθνώς
Κεντρικά γραφεία56, quai Rambaud, Λυών, Γαλλία
ΙστοσελίδαΕπίσημη ιστοσελίδα
Λήψη
Δορυφορικά
CytaVisionΘέση 59 (Ελληνική έκδοση σε SD)
Θέση 60 (Ελληνική έκδοση σε HD)
Dish NetworkΘέση 901 (Αμερικάνικη έκδοση σε SD στην Αγγλική γλώσσα)
(π  σ  ε )
Την περίοδο 2017-2020 το NBC κατείχε το 25% του Euronews.

Το EuroNews (στυλιζαριζμένο ως euronews.) είναι ένα ευρωπαϊκό και πολυγλωσσικό τηλεοπτικό κανάλι ειδήσεων με έδρα στη Λυών στη Γαλλία. Δημιουργήθηκε το 1993 και καλύπτει τα διεθνή νέα από μία πανευρωπαϊκή οπτική γωνία.

Ως ειδησεογραφικό κανάλι, σημαντικά θέματα από την Ευρώπη αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο μεταδίδονται ανά τριάντα λεπτά, ενώ μικρής διάρκειας αποσπάσματα διαφόρων περιοδικών τυπικά συμπληρώνουν το υπόλοιπο πρόγραμμα, με έμφαση σε δεδομένα της αγοράς, οικονομικές ειδήσεις, αθλητικές ειδήσεις, την τέχνη και τον πολιτισμό, την επιστήμη, τον καιρό, την ευρωπαϊκή πολιτική και τα δελτία τύπου των μεγάλων ευρωπαϊκών εφημερίδων.[1] Τα αφιερώματα αυτά περιστασιακά διακόπτονται από έκτακτες ειδήσεις ή ζωντανή τηλεοπτική κάλυψη.

Ορισμένα αποσπάσματα εμφανίζονται χωρίς σχολιασμό κάτω από το banner No Comment (ελλ. Χωρίς Σχόλια), το οποίο είναι το κύριο πρόγραμμα του καναλιού από την έναρξή του.[2] Σήμερα μεταδίδεται σε 11 γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Πορτογαλικά, Ρώσικα, Ελληνικά, Ουγγρικά, Γεωργιανά και Αλβανικά) καλύπτοντας όλο τον Ευρωπαϊκό χώρο.

Ιστορία και οργάνωση του καναλιού[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το 1992 ύστερα από τον Πόλεμο του Κόλπου, κατά τη διάρκεια του οποίου το CNN ήταν η κυρίαρχη 24ωρη ειδησεογραφική πηγή, η EBU αποφάσισε να δημιουργήσει το Euronews παρουσιάζοντας τις πληροφορίες της από μια Ευρωπαϊκή προοπτική. Η πρώτη εκπομπή του καναλιού έγινε την 1η Ιανουαρίου 1993 από τα στούντιο της Λυών. Ένα επιπλέον στούντιο εκπομπής δημιουργήθηκε στο Λονδίνο το 1996. Το κανάλι ιδρύθηκε από μια ομάδα εννέα Ευρωπαϊκών δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών[3]:

Δημόσιος Ραδιοτηλεοπτικός Φορέας Χώρα
ΡΙΚ (Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου) Flag of Cyprus.svg Κύπρος
France Télévisions (Γαλλική Δημόσια Τηλεόραση) Flag of France.svg Γαλλία
RTBF — Radio Télévision Belge Francophone (Γαλλόφωνη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση του Βελγίου) Flag of Belgium (civil).svg Βέλγιο
RTVE (Ισπανική Δημόσια Ραδιοτηλεόραση - πρώην μέτοχος) Flag of Spain.svg Ισπανία
TMC — Télé Monte Carlo (πρώην μέτοχος) Flag of Monaco.svg Μονακό
ERTU (Δημόσια Ένωση Ραδιοτηλεόρασης της Αιγύπτου) Flag of Egypt.svg Αίγυπτος
RTP (Ραδιοτηλεόραση της Πορτογαλίας) Flag of Portugal.svg Πορτογαλία
Rai (Ιταλική Δημόσια Ραδιοτηλεόραση) Flag of Italy.svg Ιταλία
Yle (Ραδιοτηλεόραση της Φινλανδίας) Flag of Finland.svg Φινλανδία

Οι παραπάνω ιδρυτές αποτελούσαν την κοινοπραξία SECEMIE (κοινώς η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πολυγλωσσικού ευρωπαϊκού ειδησεογραφικού καναλιού Euronews) η οποία μαζί με την κοινοπραξία SOCEMIE η οποία ανέλαβε την διαχείριση και λειτουργία του συγχωνεύτηκαν στις 19 Δεκεμβρίου 2008 σύμφωνα με την γαλλική νομοθεσία για την δημιουργία και ίδρυση του Euronews S.A. η οποία κατέχει και λειτουργεί το κανάλι. Ωστόσο ZDF, ARD και BBC αντιτέθηκαν στην δημιουργία του καναλιού και δεν μπήκαν ποτέ ως μέτοχοι στο Euronews. Στην πορεία και άλλοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς εντάχθηκαν στο Euronews και οι οποίοι είναι οι εξής:

Δημόσιος Ραδιοτηλεοπτικός Φορέας Χώρα
ENTV — Entreprise Nationale de Télévision (Αλγερινό Δημόσιο Τηλεοπτικό Ίδρυμα) Flag of Algeria.svg Αλγερία
SRG SSR: Swiss Broadcasting Corporation (Ελβετική Δημόσια Ραδιοτηλεόραση) Flag of Switzerland.svg Ελβετία
RTÉ — Raidió Teilifís Éireann (Ιρλανδική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) Flag of Ireland.svg Ιρλανδία
PBS — Public Broadcasting Services (Ραδιοτηλεόραση της Μάλτας) Flag of Malta.svg Μάλτα
SNRT — Société Nationale de Radiodiffusion et de Télévision (Μαροκινή Εθνική Ραδιοτηλεοπτική Εταιρεία) Flag of Morocco.svg Μαρόκο
UA:PBC (Ραδιοτηλεόραση της Ουκρανίας) Flag of Ukraine.svg Ουκρανία
TVR (Τηλεόραση της Ρουμανίας) Flag of Romania.svg Ρουμανία
VGTRK (Ρωσική Ραδιοτηλεόραση) Flag of Russia.svg Ρωσία
RTVSLO (Ραδιοτηλεόραση της Σλοβενίας) Flag of Slovenia.svg Σλοβενία
SVT (Σουηδική Τηλεόραση) και MTG (Modern Times Group) Flag of Sweden.svg Σουηδία
TRT (Τουρκική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) Flag of Turkey.svg Τουρκία
ČT (Τσεχική Τηλεόραση) Flag of the Czech Republic.svg Τσεχία
ERTT (Ραδιοτηλεόραση της Τυνησίας) Flag of Tunisia.svg Τυνησία

Κατά τον Απρίλιο του 1995, η Euronews τέθηκε σε μερική ιδιωτικοποίηση καθώς ο τότε γαλλικός όμιλος τηλεπικοινωνιών της Alcatel (η οποία σήμερα ανήκει στη Nokia Networks που είναι θυγατρική μονάδα της Nokia) μέσω της εταιρείας Générale occidentale (η οποία σήμερα ανήκει στον όμιλο επικοινωνίας και διαφήμισης Havas που είναι θυγατρική μονάδα της Vivendi) αγοράζει το 49% που κατείχε η SOCEMIE καταθέτοντας το ποσό των 115 εκατομμυρίων φράγκων με το υπόλοιπο 51% να παραμένει στην SECEMIE.

Το Νοέμβριο του 1997, η βρετανική εταιρεία ενημερωτικών τηλεοπτικών παραγωγών ITN αγόρασε τις μετοχές που κατείχε η Alcatel στο κανάλι για 5.1 εκατομμύρια φράγκα[4] παρέχοντας το περιεχόμενο που είχε ενώ το 1999 και το 2001 αντίστοιχα οι δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις της Ιρλανδίας και της Ρωσίας εντάχθηκαν στη SECEMIE. Το 1999 ο σταθμός ξεκίνησε να μεταδίδεται ψηφιακά, ενώ ξεκίνησε να μεταδίδεται και στα Πορτογαλικά και με την ένταξη της VGTRK στα Ρωσικά.

Το Δεκέμβριο του 2001, η ITN ανακοίνωσε την πρόθεσή της να πουλήσει το 49% που κατέχει στο κανάλι ξεκινώντας από τον Μάρτιο του 2002 επαφές και διαπραγματεύσεις με διάφορους ομίλους μέσων ενημέρωσης. Τελικά, τον Απρίλιο του 2003 η κοινοπραξία SOCEMIE επαναγόρασε το ποσοστό του καναλιού ως μέρος της προσπάθειάς της να εκσυγχρονίσει τον τρόπο λειτουργίας του καναλιού.[5]

Στις 6 Φεβρουαρίου του 2006, ο κρατικός τηλεοπτικός φορέας της Νορβηγίας NTU αγόρασε το 1% των μετοχών της SOCEMIE[6] ενώ μετά από δύο χρόνια, τρεις μήνες και τρεις εβδομάδες (27 Μαΐου 2008), ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας της Ισπανίας RTVE αποφάσισε να εγκαταλείψει το Euronews για την προώθηση του διεθνούς καναλιού TVE Internacional. Η αφορμή ήταν ότι υπήρχαν νομικές απαιτήσεις στη διαχείριση χαμηλών επιπέδων του χρέους μέσω επιπρόσθετων δαπανών.[7]

Τον Φεβρουάριο του 2009, η TRT αγόρασε το 15.70% των μετοχών και εντάχθηκε στο εποπτικό συμβούλιο της ιδιοκτήτριας του σταθμού[8] κατατάσσοντάς τον τέταρτο κατά σειρά κύριο μέτοχο μετά την κρατική τηλεόραση της Γαλλίας France Télévisions με το 23.93%, την Rai με το 21.54% και την κρατική ραδιοτηλεόραση της Ρωσίας VGTRK με το 16.94%. Με την ένταξη του TRT το Euronews ξεκίνησε να εκπέμπει στα Τουρκικά τον Ιανουάριο του 2010, ενώ τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, άρχισε και στα Περσικά. Στη συνέχεια στις αρχές του 2011 άρχισε να μεταδίδεται σε μορφή 16:9 ενώ ξεκίνησε να μεταδίδεται και στα Ουκρανικά. Στα μέσα της ίδιας χρονιάς ξεκίνησε να μεταδίδεται και στα Πολωνικά στα πλαίσια της προσχώρησης της Πολωνίας στην Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και μεταφράστηκαν εκπομπές από τη βραδινή ζώνη του σταθμού με αποτέλεσμα να διακοπεί η λειτουργία του τον Ιανουάριο του 2012.[9]

Γλώσσες του καναλιού[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ιστορικό γλωσσών[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Γλώσσα Διαθεσιμότητα Τέλος προβολής
Flag of the United Kingdom.svg Αγγλικά 1 Ιανουαρίου 1993
Flag of France.svg Γαλλικά 1 Ιανουαρίου 1993
Flag of Germany.svg Γερμανικά 1 Ιανουαρίου 1993
Flag of Italy.svg Ιταλικά 1 Ιανουαρίου 1993
Flag of Spain.svg Ισπανικά 1 Ιανουαρίου 1993
Flag of Portugal.svg Πορτογαλικά Νοέμβριος 1999
Flag of Russia.svg Ρωσικά Σεπτέμβριος 2001
Flag of Arab League.svg Αραβικά 1 Ιανουαρίου 1993
12 Ιουλίου 2008 (επαναλειτουργία)
περίπου το 1994
Μάιος 2017 (τηλεοπτικά)
Flag of Turkey.svg Τουρκικά 30 Ιανουαρίου 2010 Ιανουάριος 2018 (τηλεοπτικά)
Flag of Iran.svg Περσικά 27 Οκτωβρίου 2010 Μάιος 2017 (τηλεοπτικά)
Flag of Poland.svg Πολωνικά 16 Ιουνίου 2011 Ιανουάριος 2012[9]
Flag of Ukraine.svg Ουκρανικά 24 Αυγούστου 2011 22 Μαΐου 2017[10]
Flag of Greece.svg Ελληνικά 18 Δεκεμβρίου 2012
Flag of Hungary.svg Ουγγρικά 30 Μαΐου 2013
Flag of Albania.svg Αλβανικά 21 Νοεμβρίου 2019
Flag of Georgia.svg Γεωργιανά 2020

Euronews Albania[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το Euronews Albania, είναι ο πρώτος franchise τηλεοπτικός σταθμός του Euronews στην Αλβανική Γλώσσα. Δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Euronews και τον ιδιωτικό αλβανικό ραδιοτηλεοπτικό όμιλο ΙΝ και βγήκε στον αέρα στις 21 Νοεμβρίου 2019. Μεταδίδει τις εκπομπές που μεταδίδουν και τα άλλα κανάλια του Euronews, αλλά και δικές του ξεχωριστές εκπομπές. Το συγκεκριμένο κανάλι εξυπηρετεί την Αλβανία, το Κοσσυφοπέδιο, το Μαυροβούνιο, την Βόρεια Μακεδονία, καθώς και την Αλβανική διασπορά.[11]

Euronews Radio[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στις 2 Οκτωβρίου 2012, το Euronews δημιούργησε το Euronews Radio, έναν διαδικτυακό ραδιοφωνικό σταθμό, που μεταδίδει ήχο από το τηλεοπτικό πρόγραμμα και μουσική στην θέση των non-commented εκπομπών.

Africanews[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στις 20 Απριλίου του 2016, η γαλλική υπηρεσία του Euronews δημιούργησε ένα κανάλι της ίδιας λογικής, με ειδήσεις από την Αφρική και την ονομασία Africanews (στυλιζαριζμένο ως africanews.). Είναι διαθέσιμο στην αγγλική και την γαλλική γλώσσα και εξυπηρετεί όλη την αφρικανική ήπειρο.

Συνεργασία με την ΕΡΤ[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το κανάλι ήρθε σε συνεργασία με την ΕΡΤ την τηλεοπτική σεζόν 2016-2017. Η ΕΡΤ1 παρουσίαζε κάθε ώρα πεντάλεπτες, non-commented, δηλαδή χωρίς εκφωνητή, ειδήσεις. Το πρωί και το βράδυ, αντίθετα, παρουσιάζονταν ένα μισάωρο αναλυτικό δελτίο εφ' όλης της ύλης, από τις 7:30 έως τις 8:00 το πρωί και από τις 20:00 έως τις 20:30 το βράδυ, αντίστοιχα.[12]

Λεζάντες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Οι λεζάντες με τα διάφορα γραφικά που βάζει το Euronews είναι στα Αγγλικά, αν και τα ονόματα ορισμένων χωρών της Ευρώπης δεν μεταφράζονται (π.χ.: Deutschland και όχι Γερμανία).

Εκπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Οι εκπομπές που προβάλλει το Euronews είναι οι εξής:

  • Business Planet
  • Business Weekly
  • Cinema
  • Europe Weekly
  • Focus
  • For Children in War
  • Futuris
  • Generation Y
  • Hi-Tech
  • Innovation
  • Interview
  • I Talk
  • Learning World
  • Le Mag
  • Life
  • Markets
  • Meteo Europe
  • Meteo World
  • Musica
  • News +
  • No Comment
  • On the Frontline
  • Perspectives
  • Real Economy
  • Rendez-Vous
  • Reporter
  • Right on
  • Science
  • Silent Disasters
  • Space
  • Target
  • Terra Viva
  • The Global Conversation
  • The Network
  • U Talk

Λογότυπα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Euronews logo (1993-1997).png Euronews logo (1997-1998).png EuroNews.JPG Euronews logo.svg Euronews. 2016 logo.png
1993-1996 1996-1998 1998-2008 2008-2016 2016-σήμερα

Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. Euronews and Metropolitan Media Ltd, Metropolitan Media Ltd, http://web.archive.org/web/20160304073609/http://www.metmedia.net/Open_Letter.pdf, ανακτήθηκε στις 20 Αυγούστου 2011 
  2. «No comment from EuroNews on YouTube». Advanced Television. 11 Οκτωβρίου 2007. Ανακτήθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 2011. 
  3. Collins, Richard (1998). From Satellite to Single Market: New Communication Technology and European Public Service Television. London: Routledge. σελίδες 130. ISBN 9780415179706. 
  4. «ITN ACQUIRES 49% EURONEWS STAKE». Telecom Paper. 1 Δεκεμβρίου 1997. https://www.telecompaper.com/news/itn-acquires-49-euronews-stake--124079. Ανακτήθηκε στις 5 Ιουνίου 2012. 
  5. «ITN Drops Out of Euronews Channel». Broadcast. https://www.broadcastnow.co.uk/news/multi-platform/news/itn-drops-out-of-euronews-channel/1116586.article. 
  6. «NTU Becomes 20th EuroNews Shareholder». DigitalSpy. 5 Φεβρουαρίου 2006. 
  7. «TVE abandona EuroNews» (στα Ισπανικά). El Mundo. 5 Φεβρουαρίου 2006. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 2014-04-13. https://web.archive.org/web/20140413145013/http://www.elmundo.es/elmundo/2008/06/05/comunicacion/1212656729.html. Ανακτήθηκε στις 2015-02-21. 
  8. «Turkey's TRT joins Euronews supervisory board». World Bulletin. 15 Σεπτεμβρίου 2009. https://www.worldbulletin.net/archive/turkeys-trt-joins-euronews-supervisory-board-h47271.html. Ανακτήθηκε στις 5 Ιουνίου 2012. 
  9. 9,0 9,1 Szewczyk, Łukasz (4 Ιανουαρίου 2012). «Euronews już nie po polsku». Media2.pl (στα Πολωνικά). Ανακτήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2020. 
  10. «Euronews closes Ukrainian service». 22 Μαΐου 2017. 
  11. «Πρεμιέρα για το Euronews Αlbania». euronews. 21 Νοεμβρίου 2019. Ανακτήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 2020. 
  12. «Το euronews στην ΕΡΤ». Euronews GR. 25 Οκτωβρίου 2016. Ανακτήθηκε στις 22 Μαρτίου 2018. 

Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]