Gazeta Wyborcza

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Μετάβαση στην πλοήγηση Πήδηση στην αναζήτηση
Gazeta Wyborcza
Agora Gazeta Wyborcza ul. Czerska 2019.jpg
Τύποςεφημερίδα
Μορφήcompact
ΙδιοκτήτηςAgora S.A.
ΙδρυτήςΆνταμ Μίχνικ
ΕκδότηςAgora S.A.
ΑρχισυντάκτηςΆνταμ Μίχνικ
Ίδρυση8  Μαΐου 1989
ΓλώσσαΠολωνικά[1]
ΈδραΒαρσοβία
ISSN0860-908X
1689-2844
OCLC225759598
ΙστοσελίδαΕπίσημος ιστότοπος
Σελίδα στο Twitter

Η Gazeta Wyborcza (προφορά: Γκαζέτα Βιμπόρτσα, δηλαδή «Εφημερίδα των Εκλογών») είναι πολωνική καθημερινή εφημερίδα με έδρα τη Βαρσοβία. Καλύπτοντας τη γκάμα των πολιτικών, διεθνών και γενικών ειδήσεων από φιλελεύθερη προοπτική, η Gazeta Wyborcza ήταν η πρώτη ανεξάρτητη καθημερινή εφημερίδα της Πολωνίας μετά την εποχή του «πραγματικού σοσιαλισμού».[2][3]

Ιστορία και προφίλ[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Gazeta Wyborcza κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις 8 Μαΐου 1989,[4] με τίτλο την ομοιοκατάληκτη φράση, "Nie ma wolności bez Solidarności" («Δεν υπάρχει ελευθερία χωρίς Αλληλεγγύη»). Ιδρυτές της ήταν οι Άντζεϊ Βάιντα, Αλεξάντερ Πασίσνκι και Ζμπίγκνιεφ Μπούγιακ.[5] Η ίδρυσή της ήταν αποτέλεσμα της Πολωνικής Συμφωνίας Στρογγυλής Τραπέζης μεταξύ της κομμουνιστικής κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Πολωνίας και πολιτικών αντιπάλων με επίκεντρο το κίνημα Αλληλεγγύη. Αρχικά ανήκε στην Agora Α.Ε..[6] Αργότερα, η αμερικανική εταιρεία Cox Communications αγόρασε μερικό ποσοστό της καθημερινής εφημερίδας.[6]

Η εφημερίδα επρόκειτο να χρησιμεύσει ως η φωνή του κινήματος Αλληλεγγύης κατά την περίοδο πριν από τις βουλευτικές εκλογές του 1989 (εξ ου και ο τίτλος της). Ως εκ τούτου, ήταν η πρώτη νόμιμη εφημερίδα που εκδόθηκε εκτός του ελέγχου της κυβέρνησης από την ίδρυση του καθεστώτος της στα τέλη της δεκαετίας του 1940.

Αρχισυντάκτης της εφημερίδας, από την ίδρυσή της, ήταν ο Άνταμ Μίχνικ,[7][8] ο οποίος διορίστηκε στη θέση από τον Λεχ Βαλέσα.[9] Η εφημερίδα δημοσιεύεται σε μικρή συμπαγή μορφή.[10][11]

Σύμφωνα με τους συντάκτες, η πρώτη έκδοση ήταν μικρή σε αριθμό (150.000 αντίτυπα) και σχετικά ακριβή λόγω των περιορισμένων προμηθειών χαρτιού που διέθετε η κυβέρνηση. Ενάμιση χρόνο αργότερα, η ημερήσια κυκλοφορία είχε φτάσει τα 500.000 αντίτυπα. Τον Σεπτέμβριο του 1990, κατά τη διάλυση του στρατοπέδου της Αλληλεγγύης μετά την κατάρρευση της κομμουνιστικής κυβέρνησης, ο Βαλέσα ανακάλεσε το δικαίωμα της εφημερίδας να χρησιμοποιεί το λογότυπο της Αλληλεγγύης στο τίτλο της.[12]

Έκτοτε, η Gazeta Wyborcza είναι μια ανεξάρτητη εφημερίδα ευρέως ευθυγραμμισμένη με τη νεοφιλελεύθερη άποψη, που μερικές φορές κλίνει προς τον συντηρητισμό.

Η εφημερίδα είναι καθημερινή εφημερίδα πολλών ενοτήτων και δημοσιεύει καθημερινά τις τοπικές εκδόσεις για τις ακόλουθες πόλεις: Βαρσοβία, Βρότσουαφ, Γκντανσκ, Γκόζουφ Βιελκοπόλσκι, Ζέσουφ, Ζιελόνα Γκούρα, Κατοβίτσε, Κιέλτσε, Κρακοβία, Λοτζ, Λούμπλιν, Μπιαουίστοκ, Μπίντγκοστς, Όλστιν, Οπόλε, Πόζναν, Πουότσκ, Ράντομ, Στσέτσιν, Τσενστοχόβα και Τόρουν.

Κυκλοφορία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Gazeta Wyborcza είχε κυκλοφορία 432.000 αντιτύπων κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 1998.[11] Η κυκλοφορία της εφημερίδας έφτασε τα 459.473 αντίτυπα μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2001.[13] Η κυκλοφορία της ήταν 542.000 αντίτυπα το 2003, καθιστώντας την τη δεύτερη εφημερίδα με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα.[10] Η κυκλοφορία της εφημερίδας το 2004 ήταν 516.000 αντίτυπα τις καθημερινές και 686.000 αντίτυπα τα σαββατοκύριακα.[4] Η μέση κυκλοφορία της εφημερίδας κορυφώθηκε στις 672.000 αντίτυπα , καθιστώντας την Gazeta Wyborcza την εφημερίδα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Πολωνία. Ωστόσο, μέχρι το 2010 η κυκλοφορία είχε μειωθεί περισσότερο από το μισό, σε 319.000, και η Fakt ξεπέρασε τη Gazeta Wyborcza ως η κορυφαία εφημερίδα της Πολωνίας. Η πτώση συνεχίστηκε το 2013 όταν η κυκλοφορία μειώθηκε στις 190.000.[14] Η κυκλοφορία μειώθηκε στις 86.000 το 2019[15] και σταθεροποιήθηκε στις 81.000 στις αρχές του 2020.[16] Από τον Ιανουάριο του 2021, η μέση ημερήσια κυκλοφορία είναι 62.000.[17] Τον Αύγουστο του 2021, η μέση ημερήσια κυκλοφορία μειώθηκε στις 53.190.[18]

Κεντρικά γραφεία της Gazeta Wyborcza στη Βαρσοβία, οδός Τσέρσκα

Υπόθεση Ρίβιν[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Κύριο λήμμα: Υπόθεση Ρίβιν

Το 2003, ο Λεβ Ρίβιν, ένας εξέχων Πολωνός παραγωγός ταινιών, κατηγορήθηκε από την Gazeta Wyborcza για απόπειρα δωροδοκίας, αφού φέρεται να είχε ζητήσει δωροδοκία 17,5 εκατομμυρίων δολαρίων από τον συντάκτη Άνταμ Μίχνικ σε αντάλλαγμα για τροποποιήσεις σε ένα σχέδιο νομοθεσίας για τα μέσα ενημέρωσης. Η έγκριση του σχεδίου νόμου στην αρχική μορφή της κυβέρνησης θα εμπόδιζε την Agora Α.Ε. να αγοράσει τον Polsat, έναν από τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς της Πολωνίας. Η υπόθεση, που ονομάστηκε υπόθεση Ρίβιν, οδήγησε σε επίσημη έρευνα από το Πολωνικό Κοινοβούλιο. Κατά συνέπεια, ο Λεβ Ρίβιν καταδικάστηκε για απόπειρα επηρεασμού της κοινοβουλευτικής νομοθετικής διαδικασίας με στόχο να επιτρέψει σε πολωνική εταιρεία μέσων ενημέρωσης να αγοράσει έναν τηλεοπτικό σταθμό. Το επίμαχο νομοσχέδιο κατέληξε να απορριφθεί από το Πολωνικό Κοινοβούλιο.

Κριτική[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Gazeta Wyborcza χρησιμοποίησε την επιρροή της για να κουκουλώσει πρώην κομμουνιστές, ιδιαίτερα τον Στρατηγό Βόιτσεχ Γιαρουζέλσκι.[19] Μετά την πτώση του πραγματικού σοσιαλισμού, η εφημερίδα επικρίθηκε για συμμετοχή σε μια «εντατική προπαγανδιστική εκστρατεία» και ιδιαίτερα για αυστηρή προσπάθεια να ανανεώσει την εικόνα του Γιαρουζέλσκι.[20]

Το 2020 και το 2021, η Gazeta Wyborcza και η θεματική της υποενότητα, Wysokie Obcasy («Ψηλοτάκουνα»), έχουν επικριθεί για επανειλημμένες αναρτήσεις τρανσφοβικών και TERF άρθρων και συνεντεύξεων (συχνά σε σχέση με την κάλυψη των απεργιακών διαμαρτυριών των γυναικών το 2020 στην Πολωνία).[21]

Παρουσία στο διαδίκτυο[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Gazeta Wyborcza έχει διαδικτυακή παρουσία και η ψηφιακή της έκδοση μπορεί να βρεθεί στο wyborcza.pl ή μέσω της εφαρμογής της, με το περιεχόμενο χωρισμένο σε διάφορες ενότητες, π.χ. εθνικές και διεθνείς ειδήσεις, άρθρα και απόψεις, οικονομία, επιστήμη και τεχνολογία, πολιτισμός και αθλητισμός. Το News from Poland είναι μια αγγλόφωνη υπηρεσία.

Το Wyborcza.biz καλύπτει τις αναφορές και την ανάλυση σε θέματα που σχετίζονται με τα χρήματα, τα οικονομικά, την οικονομία, τους φόρους και τις θέσεις εργασίας και περιλαμβάνει ενότητες για ακίνητα και ταξίδια.

Το Serwisy lokalne περιλαμβάνει τις 28 περιφερειακές εκδόσεις της Wyborcza με τοπικές ειδήσεις και ζητήματα.

Το Wysokie Obcasy.pl διαθέτει περιεχόμενο που αφορά γυναίκες και περιλαμβάνει ενότητα για την ψυχολογία, την υγεία και την ομορφιά, το φαγητό και την εργασία.

Το Biqdata.wyborcza.pl είναι αφιερωμένο σε ιστορίες και εξελίξεις, όπως φαίνονται μέσα από το πρίσμα των μεγάλων δεδομένων και του ευρύτερου κόσμου της τεχνολογίας πληροφοριών.

Το 2014, η Wyborcza εισήγαγε ένα paywall για το διαδικτυακό της περιεχόμενο που απαιτεί συνδρομή. Προσφέρει στους αναγνώστες του τρία επίπεδα συνδρομής. Το βασικό πακέτο περιλαμβάνει πρόσβαση στις ειδήσεις στον ιστότοπο και μέσω της εφαρμογής. Το πακέτο premium προσφέρει πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενο στο wyborcza.pl και στις 28 τοπικές εκδόσεις. Το ομαδικό πακέτο, εκτός από τις εκδόσεις, προσφέρει επίσης πρόσβαση στη συντακτική του ομάδα, ειδικές εκδηλώσεις και δύο επιπλέον συνδρομές για μέλη της οικογένειας.

Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. «The ISSN portal» (Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά, Simplified Chinese, Αραβικά) ISSN International Centre. Παρίσι. 0860-908X.
  2. Penn, Shana (2008). Solidarity's Secret: The Women who Defeated Communism in Poland. Ann Arbor: University of Michigan Press. σελ. 100. 
  3. Leszczyński, Adam (2016-02-23). «Poland's leading daily feels full force of Jarosław Kaczyński's anger». The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2016/feb/23/poland-jarosaw-kaczynski-gazeta-wyborcza-law-and-justice. 
  4. 4,0 4,1 «The press in Poland». BBC. 2004-04-29. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3669427.stm. Ανακτήθηκε στις 2014-11-10. 
  5. Andrzej Adamski. «Press market in Poland A.D. 2010» (PDF). CeON Repository. Ανακτήθηκε στις 10 Δεκεμβρίου 2013. 
  6. 6,0 6,1 «Poland». Press Reference. Ανακτήθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2013. 
  7. «Polish Dissident Adam Michnik: 'We Are Bastards of Communism'». Der Spiegel (31). 2013-07-29. http://www.spiegel.de/international/europe/polish-dissident-adam-michnik-on-eastern-europe-after-communism-a-913912.html. Ανακτήθηκε στις 2014-11-10. 
  8. Ryszard Filas· Pawe Paneta (2009). «Media in Poland and Public Discourse». Στο: Andrea Czepek. Press Freedom and Pluralism in Europe. Bristol: Intellect. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 4 Μαρτίου 2016. Ανακτήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2014. 
  9. Everete E. Dennis· Jon Vanden Heuvel (Οκτώβριος 1990). «Emerging Voices: East European Media in Transition. A Gannett Foundation Report» (Report). Ganet Foundation. Ανακτήθηκε στις 28 Νοεμβρίου 2014. 
  10. 10,0 10,1 «World Press Trends» (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο (PDF) στις 8 Φεβρουαρίου 2015. Ανακτήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2015. 
  11. 11,0 11,1 «Selected Financial Data» (PDF). Agora Holding. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο (PDF) στις 4 Μαρτίου 2016. Ανακτήθηκε στις 7 Απριλίου 2015. 
  12. Harden, Blaine (1990-06-06). «SOLIDARITY'S SOLID FRONT CRUMBLING FROM WITHIN» (στα αγγλικά). Washington Post. ISSN 0190-8286. https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1990/06/06/solidaritys-solid-front-crumbling-from-within/34a1139b-9f77-4950-b563-6382aacbb8d4/. Ανακτήθηκε στις 2020-11-05. 
  13. «Polish national dailies - circulation and sales». OBP. Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 4 Μαρτίου 2007. Ανακτήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 2014. 
  14. «Wirtualne Media». 
  15. «Wirtualne Media». 
  16. «Wirtualne Media». 
  17. «Sprzedaż dzienników w styczniu spadła o 18 proc., "Gazeta Wyborcza", "Fakt" i "GPC" najbardziej w dół». 
  18. «"Gazeta Wyborcza" najbardziej straciła wśród dzienników w sierpniu, "Puls Biznesu" zyskał najwięcej». 
  19. Radek Sikorski.
  20. Voytek Zubek. (1994).
  21. «List otwarty w sprawie transfobii na łamach Wysokich Obcasów i Gazety Wyborczej». LOBBY LGBTQ (στα Πολωνικά). 13 Ιανουαρίου 2021. Ανακτήθηκε στις 14 Ιανουαρίου 2021. 

Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]