Jutarnji list

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Πήδηση στην πλοήγηση Πήδηση στην αναζήτηση

Η Jutarnji list (μετάφραση: "Πρωινό Χαρτί") είναι κροατική καθημερινή εφημερίδα, που ιδρύθηκε και δημοσιεύεται στο Ζάγκρεμπ από τις 6 Απριλίου 1998. Ανήκει στην EPH (Europapress holding, που ανήκει στον Νίνοσλαβ Πάβιτς), η οποία τελικά άλλαξε όνομα σε Hanza Media, όταν αγοράστηκε από τον Μαριάν Χανζέκοβιτς.[1] Η εφημερίδα δημοσιεύεται σε μορφή berliner και στο διαδίκτυο. Η διαδικτυακή έκδοση jutarnji.hr είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής ιστοσελίδα ειδήσεων στην Κροατία μετά την index.hr.[2]

Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη της Hanza Media Μαριάν Χανζέκοβιτς, "Η Jutarnji list πρέπει να είναι εννοιολογική εφημερίδα του φιλελεύθερου και κοινωνικοδημοκρατικού προσανατολισμού, με έμφαση στην ακρίβεια και συνάφεια."[3]

Ιστορία και προφίλ[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η εφημερίδα ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 1998,[4] και έγινε η πρώτη επιτυχημένη κροατική εφημερίδα που εμφανίστηκε από τη δεκαετία του 1950. Παίρνει το όνομά της από μια καθημερινή εφημερίδα του Ζάγκρεμπ που κυκλοφορούσε πριν το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η εφημερίδα είναι μέρος του ομίλου μέσων ενημέρωσης Europapress Holding.

Η Jutarnji θεωρείται πιο αριστερή φιλελεύθερη καθημερινή εφημερίδα από τη Večernji list.

Το 2003, η εφημερίδα ξεκίνησε μια ολοκληρωμένη κυριακάτικη έκδοση, τη Nedjeljni Jutarnji. Στις 19 Νοεμβρίου 2005, η Jutarnji list δημοσίευσε μια εξαντλητική βιογραφία του Άντε Γκοτόβινα.[5][6]

Η εφημερίδα γρήγορα πήρε τη πλειοψηφία της Κροατικής αγοράς των μέσων ενημέρωσης και έγινε μία από τις πιο διαβασμένες εφημερίδες στη χώρα. Στα πρώτα πέντε χρόνια πούλησε πάνω από 214 εκατομμύρια αντίτυπα. Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, ο αριθμός των πωληθέντων αντιτύπων μειώθηκε από περίπου 80.000 το 2007 σε 52.763 το 2013.[7][8] Η κρίση έπληξε με τον ίδιο τρόπο και άλλες καθημερινές εφημερίδες στην Κροατία.[9] Η κυκλοφορία της εφημερίδας ήταν 66.000 αντίτυπα τον Οκτώβριο του 2014.[10]

Συνεισφέροντες (παρελθόν και παρόν)[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο συγγραφέας Πέντραγκ Ματβέγιεβιτς ήταν δοκιμιογράφος στην εφημερίδα. Ως λοιποί αξιοσημείωτοι συνεισφέροντες περιλαμβάνονται οι: Σλαβένκα Ντράκουλιτς, Μιλιένκο Γιέργκοβιτς, Άντε Τόμιτς, Γιούριτσα Πάβιτσιτς, Νέναντ Πόλιματς, Τβρτκο Γιακόβινα, Ίβο Μπάνατς και Ίνοσλαβ Μπέσκερ.

Αρχισυντάκτες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • Τόμισλαβ Βρους (1998-2008)
  • Μλάντεν Πλέσε (2008-2013)
  • Βίκτορ Βρέσνικ (2013-2015)
  • Γκόραν Όγκουρλιτς (από το 2015)

Διαμάχες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τον Φεβρουάριο του 2008, η Jutarnji list ενεπλάκη σε σκάνδαλο, όταν δημοσίευσε μια συνέντευξη [11][12] με άτομο πιστευόμενο ότι είναι ο Πρωθυπουργός Ίβο Σανάντερ. Ο δημοσιογράφος επικοινώνησε με τον 23χρονο Βίκτορ Ζάχτιλα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και SMS, που ισχυρίστηκε ότι είναι πρωθυπουργός.[13] Ο Ζάχτιλα απάντησε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου[14] και δεν ανέφερε πουθενά ότι ήταν ρητά ο Ίβο Σανάντερ. Ο δημοσιογράφος, Νταβόρ Μπούτκοβιτς, ποτέ δεν έψαξε να δει αν επικοινωνούσε στα αλήθεια με τον πρωθυπουργό.

Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. «Promjene u EPH: Kći Marijana Hanžekovića nova je direktorica kompanije» (στα hr). in-portal.hr, središnji medij za informiranje osoba s invaliditetom. http://www.in-portal.hr/in-portal-news/vijesti/8325/nove-promjene-u-eph-kci-marijana-hanzekovica-nova-je-direktorica-kompanije. Ανακτήθηκε στις 2017-07-20. 
  2. https://www.similarweb.com/top-websites/croatia
  3. «Novi vlasnik o promjenama: Hanžeković želi od Jutarnjeg lista stvoriti medij koji je točan». Index.hr. Ανακτήθηκε στις 3 January 2015. 
  4. Helena Popović et. al (29 October 2010). «The case of Croatia». Media policies and regulatory practices in a selected set of European countries, the EU and the Council of Europe. Athens: The Mediadem Consortium. http://www.mediadem.eliamep.gr/wp-content/uploads/2010/05/BIR.pdf#page=378. Ανακτήθηκε στις 2 January 2015. 
  5. A French translation of this investigation can be found in [1] and [2] titled "Courrier des Balkans".
  6. «Novinari Jutarnjeg lista ispričali se Thompsonu, a na portalu Jutarnjeg o tome šute - Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća». Ανακτήθηκε στις 2 January 2015. 
  7. Jutarnji list slavi peti Index.hr 3 April 2003. Retrieved 3 January 2015. (Κροατικά)
  8. Novinar 4-7, 2013, Zagreb: HND, p. 30
  9. Novinar 4-7, 2013, Zagreb: HND, pp. 269-30
  10. Izvješće medijskih objava Σφάλμα στο πρότυπο webarchive: Ελέγξτε την τιμή |url=. Empty. Mediji. 10 October 2014. Retrieved 2 January 2014.
  11. «Jutarnji List apologises for PM fake interview». neurope.eu. Ανακτήθηκε στις 2 January 2015. 
  12. Zoran Radosavljevic (12 February 2008). «Croatian daily embarrassed by hoax PM interview». Reuters. http://uk.reuters.com/article/oddlyEnoughNews/idUKL129396720080212. Ανακτήθηκε στις 27 February 2008. 
  13. «Butkoviću intervju dao bivši novinar Nacionala i član Iskoraka». 11 February 2008. Ανακτήθηκε στις 13 July 2013. 
  14. Saša Vejnović (8 February 2008). «Butković nasjeo na 'virtualnog Sanadera'». Poslovni dnevnik. http://www.poslovni.hr/mobile/hrvatska/butkovic-nasjeo-na-virtualnog-sanadera-69978. Ανακτήθηκε στις 26 November 2014. 

Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]