Συζήτηση:Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Πήδηση στην πλοήγηση Πήδηση στην αναζήτηση
Βικιπαίδεια:Επιχείρηση Ακαδημαϊκοί Αυτό το λήμμα ξεκίνησε ή αναπτύχθηκε στα πλαίσια της «Βικιεπιχείρησης Ακαδημαϊκοί».
Για να συμμετάσχετε και εσείς στη Βικιεπιχείρηση, επισκεφτείτε τη σχετική σελίδα.

Ήταν στο ΕΑΜ?[επεξεργασία κώδικα]

Η ήταν (μόνο) ο ξάδερφος του και συνονόματος του? Έχω την εντύπωση ότι ΟΛΑ τα ΜΜΕ αντιγράφουν ΒΠ καθώς και το λάθος της. Τώρα το ψάχνω. Επειδή είναι επείγον, όποιος μπορεί το ψάχνει...--Istoria1944 (συζήτηση) 21:49, 7 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)


Σελίδα 706 http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/31756#page/706/mode/2up

Ο συνονόματος ξάδερφος του ήταν στο ΕΑΜ και μετά στην ΕΔΑ, καθώς και είχε πάει Μακρόνησο.

Ήταν και αυτός? --Istoria1944 (συζήτηση) 21:56, 7 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

Πρέπει να ήταν στο ΕΑΜ -σίγουρα ήταν συμπαθών- στο οποίο ήταν μέλος ο δίδυμος αδελφός του, Αλέξανδρος (Αλέκος). Εδώ, ένα κείμενο του Κ.Ι Δεσποτόπουλου, σε τρίτο πρόσωπο, σχετικά με τον Αλέξανδρο.
Ο Κ.Ι. Δεσποτόπουλος, είναι γνωστό, "έκανε" και Μακρόνησο. Το αναφέρουν πολλοί όπως και η Νένη Πανουργιά (καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης) στο βιβλίο Επικίνδυνοι πολίτες: Ελληνική Αριστερά και η κρατική τρομοκρατία
Στοιχεία βιογραφικά δίνει και ο κοινωνιολόγος-συγγραφέας, εκδότης του περιοδικού Νέα Κοινωνιολογία Μελέτης Η. Μελετόπουλος, εδώ.
Το μπέρδεμα γίνεται με το σύμβουλο του Σαράφη, που νομιζω ήταν "ο άλλος" Κ. Δεσποτόπουλος (και βρέθηκαν μαζί και στον Αϊ-Στράτη). Chalk19 (συζήτηση) 23:07, 7 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
Σε ευχαριστώ πολύ!!! Φοβήθηκα ότι ήμασταν πηγή του λάθους. Ευτυχώς εγώ είχα λάθος. Και πάλι σε ευχαριστώ!!--Istoria1944 (συζήτηση) 23:43, 7 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
Ωστόσο, Chalk19, υπάρχει πηγή που ρητά τον αναφέρει σαν μέλος του ΕΑΜ; Ούτε ο ίδιος δεν το λέει στην χρήσιμη συνέντευξη που παραθέτεις. Οι περιφερειακές ενδείξεις, ότι πχ έκανε Μακρόνησο, δεν αρκούν για να το ισχυριστούμε και το να λέμε κάτι σαν «ήταν συμπαθών του ΕΑΜ, άρα και μέλος» είναι πρωτότυπη έρευνα. --cubic[*]star 03:33, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
Έχετε δίκιο CubicStar. Δεν εννοούσα ότι έτσι πρέπει να μπει στο κείμενο από τον Istoria1944. Έδοσα μόνο μερικές πληροφορίες που ξεκαθάριζαν κάποια θέματα γύρω από τη ζωή του: ήταν στη Μακρόνησο, λ.χ., αλλά όχι "στο βουνό", κοντά στο Σαράφη, όπως γράφεται σε ορισμένα κείμενα στο διαδίκτιο, που τον μπερδεύουν με "τον άλλον".
Τώρα, ειδικά για συμμετοχή στο ΕΑΜ, βρήκα —στο μεταξύ— τη μαρτυρία του φίλου και συντρόφου του στο ΕΑΜ Ροβήρου Μανθούλη, του γνωστού σκηνοθέτη, ο οποίος τον χαρακτηρίζει "κόσμημα της Εθνικής Αντίστασης" και αναφέρει επί λέξει: "Κατά την Κατοχή ήταν ηγετικό στέλεχος του ΕΑΜ". Chalk19 (συζήτηση) 07:44, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
Φαίνεται ενδιαφέρουσα και αξιόπιστη, οπότε έχει πιθανότητες να ισχύει. Θα μπορούσε να προστεθεί κιόλας αν και μια διασταύρωση ίσως από ένα βιβλίο για εκείνη την περίοδο θα ήταν χρήσιμη. Κάνω την παρανοϊκή σκέψη πως, επειδή η μαρτυρία του Μανθούλη είναι μεταγενέστερη της προσθήκης στη ΒΠ ότι ήταν μέλος του ΕΑΜ, μπορεί να τη διάβασε εδώ(;;)--17:15, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

http://www.kathimerini.gr/712134/opinion/epikairothta/arxeio-monimes-sthles/grammata-anagnwstwn Διαβάστε τι γράφει. Τον μπέρδευαν και καθηγητές πανεπιστημιου--Istoria1944 (συζήτηση) 18:22, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

Πολύ ενδιαφέρουσα η ανακάλυψή σας! Πράγματι υπάρχει μεγάλο μπέρδεμα όσον αφορά τους δυο Δεσποτόπουλους (και υπάρχει και τρίτος την ίδια περίοδο, ο Κωνσταντίνος του Χαραλάμπους, νομικός, υφηγητής) κυρίως στο θέμα του "νομικού συμβούλου" του Στρατηγείου του ΕΛΑΣ, δηλ. του Σαράφη. Η μαρτυρία Μανθούλη είναι σαφής και, βέβαια, δεν είμαστε εμείς αυτοί που θα κρίνουν την αξιοπιστία της ή, καλύτερα, την ακρίβειά της: ήταν ηγετικό στέλεχος του ΕΑΜ, ήταν απλά στέλεχος (και τί σημαίνει αυτό, άραγε;), ήταν μόνο μέλος, ή ακολουθούσε τον αδελφό του, που ήταν μέλος του ΕΑΜ; Προφανώς ο ίδιος ο Κ.Ι.Δ. ξεκαθαρίζει το ζήτημα στον 2ο τόμο των Αναπολήσεων. Δυστυχώς δεν έχω το βιβλίο, αλλά ίσως το έχουν φίλοι. Θα το κοιτάξω, όπως επίσης θα ρίξω μια ματιά σε 2-3 άλλα βιβλία που έχω και πιθανολογώ ότι μπορεί να αναφέρουν κάτι σχετικό. Chalk19 (συζήτηση) 20:00, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

ΥΓ. Όχι δεν είστε παρανοϊκός, τουλάχιστον επί της ουσίας. Δηλ. μπορεί ο Μανθούλης απλά να μη θυμάται καλά, μετά από τόσα χρόνια, εάν ο ΚΙΔ ήταν "μέλος" του ΕΑΜ, ή "κοντά", "γύρω" κ.λπ. (τα γνωστά προβλήματα της προφορικής ιστορίας). Chalk19 (συζήτηση) 20:00, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
Ο Μανθούλης ήταν 15 ετών το 44. Και ο Κ.Δ ήταν 30. Τι σόι φίλοι ήταν;;--Istoria1944 (συζήτηση) 21:22, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)


ΠΕΑΝ (1941-1945): Πανελλήνιος Ένωση Αγωνιζόμενων Νέων Ευάνθης Χατζηβασιλείου Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, 2004

Σε αυτό το βιβλίο, ο Δεσποτόπουλος αναφέρεται ότι έγραφε στο επίσημο όργανο του Ενωτικού Κόμματος (Καννελόπουλος-Παππανδρέου). Δε λέει κάτι παραπάνω --Istoria1944 (συζήτηση) 21:38, 8 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

Η πιο αξιόπιστη πληροφορία απ' όσες είναι διαθέσιμες διαδικτυακά είναι αυτή. Μολονότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη αναφορά σε ΕΑΜ, λέγεται ξεκάθαρα ότι συμμετείχε στον αντιστασιακό αγώνα, ενώ δίνoνται και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. (Κάπως έτσι εξιστορούναι τα πράγματα και στο βίντεο που έχω προσθέσει στις Εξωτ. συνδ., με τη συζήτηση ΚΙΔ-Καραμπελιά.) Φυσικά, μόνο με την προσφυγή στις Αναπολήσεις Β' θα δοθεί οριστική λύση.
Προς το παρόν, θα επιχειρήσω μια επαναδιατύπωση, με βάση το κείμενο του Βήματος.
—— OCR-A char Circumflex Accent.svgAdieu circonflexe et trait d'union! aka Chalk19 (συζήτηση) 09:25, 9 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

Μια σημείωση για το βιβλίο της Νένης Πανουργιά που αναφέρθηκε παραπάνω. Καθώς, σύμφωνα με κριτική του Μαυρογορδάτου, το βιβλίο περιέχει κάμποες πραγματολογικές ανακρίβειες, καλό θα ήταν να αντιμετωπιστούν με κάποια επιφύλαξη και οι πληροφορίες οι σχετικές με το Δεσποτόπουλο εάν δεν επιβεβαιώνονται και από άλλη πηγή. Ασμοδαίος (συζήτηση) 10:49, 9 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
To βιβλίο της Πανουργιά, σε σχέση με τον ΚΙΔ (αυτό μας ενδιαφέρει εδώ -τα άλλα έτσι κι αλλιώς δεν μπορούμε να τα κρίνουμε), στο σημείο που αναφέρεται στη Μακρόνησο, έχει παραπομπές σε κείμενα του ίδιου του ΚΙΔ, καθώς και του ιστορικού και πανεπιστημιακού Στρατή Μπουρνάζου, ο οποίος έχει ασχοληθεί επισταμένως και ειδικά με το θέμα.
Γράφεi ότι ο ΚΙΔ, με προτροπή του Καρτάλη δέχτηκε —παρότι δεν ήταν κομμουνιστής, ούτε αριστερός— να αναλάβει την Προεδρία του Ελληνοσοβιετικού (αυτό το επαναλαμβάνει και ο ίδιος ο ΚΙΔ στο βίντεο που προανέφερα) και, συνεχίζει, τούτο υπήρξε ο κύριος λόγος που του ζητήθηκε να κάνει δήλωση, αυτός αρνήθηκε και έτσι βρέθηκε (εντέλει) στη Μακρόνησο. Στη συνέχεια, παραθέτει και το γνωστό (από πολλές αναπαραγωγές, ακόμη και μυθιστορηματικές) επεισόδιο με την επίσκεψη του Κανελλόπουλου στη Μακρόνησο και τη συνάντησή του με το φίλο και αγαπητό "μαθητή του", ΚΙΔ.
Επιπλέον, κοίταξα και το βιβλίο του Χατζηβασιλείου, που υπέδειξε ο χρήστης Istoria1944 και διαπίστωσα πως αναφέρει ότι ο ΚΙΔ κατά την Κατοχή αρθρογραφούσε σε έντυπο που εξέφραζε αντιστασιακή ομάδα "Κανελλοπουλικών" και συσχετιζόταν με την ΠΕΑΝ.
—— OCR-A char Circumflex Accent.svgAdieu circonflexe et trait d'union! aka Chalk19 (συζήτηση) 15:31, 9 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/26852#page/304/mode/2up εδώ τους εχει ως φοιτητές στο πανεπιστήμιο και μέλη της ΠΕΑΝ. Εκτός αν είναι συνωνυμία... --Istoria1944 (συζήτηση) 01:36, 11 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)

Ας συνοψίσουμε τα μέχρι τώρα δεδομένα, σε σχέση με συμμετοχή σε Αντίσταση:
  1. Η Λυγούρα περιλαμβάνει ως μέλη του φοιτητικού ομίλου συζητήσεων Αργώ τους Κώστα και Αλέκο Δεσποτόπουλο. Αναφέρει προσχώρησή τους, με πολλά μέλη του ομίλου, στην ΠΕΑΝ.
  2. Η Λυγούρα παρουσιάζει τη δράση του ομίλου στα χρόνια του Μεταξά και στην αρχή της Κατοχής. Αναφέρει πως ανάμεσά τους υπήρχαν και μαρξιστές, οπαδοί του ΕΑΜ. O ΚΙΔ περιγράφει (σε επιμνημόσυνη ομιλία στην Ακαδ. για τον Καστοριάδη) τη δράση ενός φοιτητικού ομίλου συζητήσεων (4η Αυγ.-Κατοχή) (χωρίς να κατονομάζεται), στον οποίο συμμετείχε και ο Καστοριάδης. (Αυτό λέγεται και στη συνομιλία με τον Καραμπελιά.)
  3. Ο Χατζηβασιλείου αναφέρει προτροπή του Κανελλόπουλου προς τους οπαδούς του για συνεργασία με το ΕΑΜ.
  4. Ο Χατζηβασιλείου γράφει ότι ο ΚΙΔ είχε αρθρογραφήσει στα Ελληνικά Νειάτα, όργανου της Ιερής Ταξιαρχίας, φοιτητικού τμήματος (ουσιαστικά) της ΠΕΑΝ.
  5. Ο Ευσταθιάδης, παρουσιάζοντας το οικεία σημείο από τα απομνημονεύματα του ΚΙΔ, αναφέρει: Το Πανεπιστήμιο, όπου «θητεύει» στη Φιλοσοφική Σχολή του, αλλά και κάποιες ιδιωτικές «συντροφιές» στις οποίες έχει συζητήσεις με νέους και νέες που αργότερα θα γίνουν προσωπικότητες της ελληνικής κοινωνίας είναι για τον Κ.Ι.Δ. το πρόσφορο περιβάλλον για να φρονηματίσει και να εμπεδώσει στους συνομιλητές του τις ηθικές αξίες αλλά και τα πατριωτικά καθήκοντα του κάθε Έλληνα. Δεν περιορίζεται όμως σε συζητήσεις και σε μαθήματα ο Δεσποτόπουλος. Παίρνει μέρος στις διαδηλώσεις και στις εκδηλώσεις εναντίον του κατακτητή και μετέχει σε αντιστασιακές οργανώσεις. Στα χρόνια της Κατοχής έχει την ευκαιρία να γνωρίσει και να συναναστραφεί με τον Σικελιανό, τον Τσαρούχη, τον Μητσοτάκη, τη Μιράντα Οικονόμου-Πεσμαζόγλου, τον Καρτάλη, τον Χατζιδάκι, τον Μπίτσιο, τον Καραβία και άλλους.
Τα πράγματα μπαίνουν σε μια τάξη. Φυσικά, όπως προανέφερα, θα ξεδιαλύνουν εντελώς, μόνο με την προσφυγή στις Αναπολήσεις Β'. (Θα έχω την ευκαιρία να το κοιτάξω σύντομα, από έναν φίλο.)
Ένα πρόσθετο στοιχείο, που δείχνει και τις συσχετίσεις με τον ΕΑΜικό χώρο και μια γενικότερη (έως ένα σημείο, βέβαια) ρευστότητα (με μετακινήσεις, ανακατατάξεις κ.λπ.), δίνεται από τον Π. Νούτσο: ο ΚΙΔ είχε δημοσιεύσει άρθρο στον Ανταίο (το περιοδικό της ΕΑΜικής και φιλο-ΚΚΕ ΕΠ-ΑΝ) το 1945. Έχω αρκετά αυθεντικά τεύχη του περιοδικού στη συλλογή μου και θα δω τί έγραφε. (Εάν δεν έχω το συγκεκριμένο, θα κοιτάξω την αντύπωση του ΕΛΙΑ, που βρίσκεται στη βιβλιοθήκη φίλου πανεπιστημιακού.)
—— OCR-A char Circumflex Accent.svgAdieu circonflexe et trait d'union! aka Chalk19 (συζήτηση) 10:27, 11 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
Πείστηκα διαβάζοντας τον Νούτσο -το χα ξεχάσει τελείως το τόσο σημαντικό βιβλίο-.

Βέβαια, διατηρώ μια μικρή επιφύλαξη, καθώς μπορεί να ήταν με την ΠΕΑΝ ως το 1944 και απλά να πήγε με τους χαμένους το 1945. Δε μπορεί να αποκλειστεί αυτό. Αν βρεις το Αναπολήσεις 2 απλά θα είσαι υπέροχος --Istoria1944 (συζήτηση) 19:06, 11 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)


Τελικά από την έρευνα του Chalk19 αποδείκτηκε ότι δεν ήταν στο ΕΑΜ. Από ότι φαίνεται τον έχουν μπερδέψει όλοι. Να βάλουμε μια παράγραφο που να λέει οτι υπάρχει το μπέρδεμα ή όχι?--Istoria1944 (συζήτηση) 21:51, 14 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)
Μια ειδική παράγραφος, μάλλον θα πέρναγε το όριο της πρωτότυπης έρευνας. Θα βάλω μια ουδέτερη αναφορά στον εξάδελφο, στην ενότητα της οικογένειας, όπου χωρίς να το λέει ευθέως, θα το υπονοεί.
—— OCR-A char Circumflex Accent.svgAdieu circonflexe et trait d'union! aka Chalk19 (συζήτηση) 22:20, 15 Φεβρουαρίου 2016 (UTC)