BBC One

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
BBC One
BBC One logo.svg
Το λογότυπο του BBC One
Ίδρυση 1936
Πρώτη λειτουργία 1936
Έναρξη λειτουργίας 2 Νοεμβρίου 1936
Εικόνα 16:9 (576i, SDTV)
16:9 (1080i, HDTV)
Τηλεθέαση 21.9% (Ιούλιος 2014, BARB)
Ιδιοκτήτης BBC
Συνεργαζόμενα κανάλια BBC Two
BBC Three
BBC Four
BBC News
BBC Parliament
CBBC
CBeebies
Χώρα Ηνωμένο Βασίλειο
Γλώσσα Αγγλικά
Πρώην ονομασίες BBC Television Service
(2 Νοεμβρίου 1936 – 8 Οκτωβρίου 1960)
BBC TV
(8 Οκτωβρίου 1960 – 20 Απριλίου 1964)
BBC1
(20 Απριλίου 1964 – 3 Οκτωβρίου 1997)
Ιστοσελίδα BBC One

Το BBC One είναι το πρώτο τηλεοπτικό κανάλι του BBC, της δημόσιας τηλεόρασης του Ηνωμένου Βασιλείου. Ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1936 με το όνομα BBC Television Service και ήταν το πρώτο κανάλι το οποίο είχε υψηλή, για την εποχή, ανάλυση εικόνας. Μετανομάστηκε σε BBC TV το 1960, μέχρι τo 1964 όπου εξέπεμψε και το δεύτερο κανάλι του BBC το BBC 2, οπότε το BBC TV έγινε BBC 1 και τελικά το 1997 πήρε τη σημερινή του ονομασία.

Τα έσοδα του καναλιού για τη διετία 2012-2013 ήταν 1.4 δισεκατομμύρια λίρες Αγγλίας[1]. Το κανάλι χρηματοδοτείται από το τέλος τηλεόρασης όπως και τα υπόλοιπα κανάλια του BBC. Το BBC One έχει την περισσότερη τηλεθέαση από κάθε άλλο κανάλι του Ηνωμένου Βασιλείου.

Από τον Ιούνιο του 2013 διευθύντρια του καναλιού είναι η Σαρλότ Μουρ.

Ιστορικό[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Πρώτα Χρόνια (μέχρι το 1964)[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το BBC ξεκίνησε το κανονικό του τηλεοπτικό πρόγραμμα από το Ραδιομέγαρο στις 22 Αυγούστου του 1932. Ο σταθμός, ο οποίος στην αρχή ονομαζόταν Τηλεοπτική Υπηρεσία του BBC (BBC Television Service), επίσημα ξεκίνησε να εκπέμπει στις 1 Οκτωβρίου του 1936. Στις 1 Σεπτεμβρίου του 1939, δύο μέρες πριν την έναρξη του πολέμου μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας, ο σταθμός σταμάτησε τη λειτουργία του με μία μικρή προειδοποίηση[2]: η κυβέρνηση έλεγε ότι η τηλεοπτικοί πομποί θα ενεργούσαν σαν φάρος στα τα εχθρικά αεροπλάνα. Ο σταθμός επαναλειτούργησε στις 7 Ιουνίου του 1946 στις 15:00. Η Τζασμίν Μπλάι έκανε την πρώτη ανακοίνωση λέγοντας «Καλό απόγευμα σε όλους. Πώς είστε; Με θυμάστε;». 20 λεπτά αργότερα μεταδόθηκαν κοινούμενα σχέδια με τον Μίκυ Μάους[3].

Η δημιουργία του BBC One[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το BBC είχε το τηλεοπτικό μονοπόλιο μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου του 1955, όπου ξεκίνησε να εκπέμπει το τηλεοπτικό δίκτυο ITV.

Ο σταθμός μετανομάστηκε σε BBC TV το 1960 και έγινε BBC1, όταν δημιουργήθηκε το BBC2 στις 20 Απριλίου του 1964.

Το BBC1 στεγάζονταν στο Κέντρο Τηλεόρασης του BBC (BBC Television Centre) από το 1960 μέχρι το 2013. Οι τηλεοπτικές ειδήσεις συνέχισαν να έχουν ως έδρα τους το Alexandra Palace και το 1968 τα στούντιο του κτηρίου εξοπλίστηκαν με συστήματα έγχρωμης εικόνας, προτού μετακινηθούν και οι ειδήσεις στο Κέντρο τηλεοράσεως στις 20 Σεπτεμβρίου του 1969.

Μία εβδομάδα πριν τις 15 Νοεμβρίου του 1969, το BBC1 ξεκίνησε, ανεπίσημα, πιλοτικές εκπομπές με έγχρωμη εικόνα. Τα μεσάντυχτα της 15ης Νοεμβρίου το BBC1 ξεκίνησε να εκπέμπει σε έγχρωμη εικόνα 625 γραμμών στα UHF και συνέχισε την ίδια μέθοδο μετάδοσης μέχρι να σταματήσει να εκπέμπει με αναλογικό σήμα[4].

Η πιο επιτυχημένη περιόδος του καναλιού ήταν την περίοδο 1973 με 1977, όταν ο σταθμός είχε μερίδιο τηλεθέασης 45%. Αυτή η περίοδος παραμένει μέχρι και σήμερα η χρυσή εποχή του BBC1, καθώς εκείνες τις χρονιές ο σταθμός είχε παράγει πολλές σειρές, τηλεπαιχνίδα, ψυχαγωγικές εκπομπές και ντοκιμαντέρ.

1984-1990[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το 1984, ο Διευθύνων Σύμβουλος του BBC1 ήταν ο Μπιλ Κόττον. Εκείνη την περιόδο το πρόγραμμα του BBC1 ήταν πολύ φτωχό και ο σταθμός αγόραζε αμερικανικές σειρές όπως το Dallas και το The Thorn Birds για να εμπλουτίσει το πρόγραμμά του. Ο Κόττον πρότεινε στον Μάικλ Γκρέιντ να γίνει ο ελεγκτής του BBC One[5], αντικαθηστώντας τον Άλαν Χαρτ, ο οποίος είχε επικριθεί για την ελλειπή του γνώση στα θέματα της ψυχαγωγίας και ήταν ο επικαφαλής του BBC Αθλητικά κατα την περιόδο του 1981.

Η πρώτη του σημαντική αλλαγή στο κανάλι ήταν να αναδιαμορφώση την εκπομπή Sixty Minutes, η οποία δεν ήταν καθόλου δημοφιλείς και ήταν η συνέχεια της ενημερωτικής εκπομπής Nationwide και η οποία με την σειρά της αντικατέστησε την εκπομπή BBC Six O'Clock News[6][7], μία ενημερωτική εκπομπή, η οποία έκπεμπε κάθε απόγευμα. Εκείνη την περιόδο το BBC είχε κόψει διάφορα τηλεοπτικά shows όπως το Miss Great Britain, το Worlds Strongest Man και το International Superstar[8].

Στις 18 Φεβρουαρίου του 1985, το κανάλι επαναλειτούργησε με νέα εμφάνιση, νέα προγράμματα εντάχτηκαν στο πρόγραμμα του σταθμού όπως το Wogan και το EastEnders. Ο Γκρέιντ άρχισε να δείνει περισσότερη προσοχή στα ωριαία και στα μισάωρα προγράμματα, ενώ το Panorama and Omnibus μετακινήθηκαν μετά τις ειδήσεις των εννέα[9]. Σχετικά με το BBC1 ο Γκρέιντ είχε δηλώσει "Όταν πήρα τον έλεγχο του BBC1, ανακάλυψα ότι υπήρχαν κάποια όμορφα πράγματα και απλά έπρεπε να προβληθούν την κατάλληλη ώρα". Το Wogan προβάλλονταν στις 22:00, αλλά ο Grabe το μετακίνησε στις 17:00, καθώς πίστευε ότι σε εκείνη την ώρα το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα είχε μεγαλύτερη τηλεθέαση[10]. Από τον Φεβρουαρίο μέχρι τον Αύγουστο του 1985, το BBC1 είχε προβάλλει πολλές Αμερικανικές μίνι σειρές, ενώ το BBC έκανε τα γυρίσματα για τα νέα προγράμματά του, όπως το 'Allo 'Allo!, το In Sickness and in Health και το Open All Hours. Παραταίρο βελτίωση ήρθε όταν το BBC δαπάνησε 30 εκατ. λίρες Αγγλίας για την παραγωγή δραματικών σειρών, όπως το Howards' Way, το All Creatures Great and Small, το Hold the Back Page, και το Bluebill, παράλληλα με την επιστροφή του Bergerac και του Big Deal. Η αύξηση στην παραγωγή των δραματικών σειρών επιτεύχθηκε όταν τα κέρδη δεν πήγαιναν στο διοικητικό τμήμα κατά τη διάρκεια μιας τριετούς περιόδου, κατά την οποία BBC1 επικρίθηκε για την αποτυχημένη προσπάθεια να προσαρμογή στην ανταγωνιστικότητα με το ITV, στην παραγωγή των δραματικών σειρών [11]. Το EastEnders είχε μετακινηθεί στις 19:30, όπου κατάφερε να προσελκύσει 20 εκατομμύρια ανθρώπους, δίνοντας στο BBC1 μερίδιο τηλεθέασης κοντά στο 50% για πρώτη φορά το 1982.

Στις 27 Φεβρουαρίου του 1985, το Doctor Who είχε υποβληθεί σε 18-μηνη παύση γυρισμάτων, όπως και άλλες σειρές. Το BBC σχεδίαζε να χρησιμοποιεί τα έξοδα των σειρών, για το νέο πρόγραμμα του καναλιού, αλλά μετά από πίεση του κοινού το BBC συνέχισε την παραγωγή του Doctor Who και έτσι η σειρά άρχισε να ξαναπροβάλλεται από τον Σεπτέμβριο του 1986. Εκείνη την στιγμή ο Μάικλ Γκρέιντ και ο Τζόναθαν Πάουελ είχαν κατηγορηθεί για τις αποφάσεις τους (ο Grabe είχε δεχθεί απειλές για να τον θανατώσουν), αλλά αργότερα απολύφθηκε ότι οι αποφάσεις τους πάρθηκαν εξαιτίας του ότι οι σειρές δεν ήταν πλέον δημιουργηκές και ήταν απίθανο να βρουν κάποιον που να ήξερε τι να κάνει με τις συγκεκριμένες σειρές[12][13].

Στις 9 Σεπτεμβρίου του 1985, το παιδικό πρόγραμμα του σταθμού είχε γίνει υπηρεσία και είχε μετανομαστεί σε Children's BBC και για πρώτη φορά η παιδική υπηρεσία χρησιμοποίησε ξεχωριστά σήματα και παρουσιστές σε αντίθεση με το Children's ITV. Προηγουμένως το BBC είχε εκπέμψει παιδικά προγράμματα χρησιμοποιώντας το προσωπικό του BBC1. Ο παρουσιαστής, ο οποίος εγκαινίασε την υπηρεσία και ήταν ο πρώτος παρουσιαστή του Children's BBC ήταν ο Φίλιπ Schofield.

Στις 23 Μαΐου του 1986, η μεσημεριανή τηλεοπτική εκπομπή Pebble Mill at One έκπεμπε για τελευταία φορά μετά από 14 χρονιάς εκπομπής. Την Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 1986, το BBC ξεκίνησε τα καθημερινά τηλεοπτικά προγράμματά του[14]. Ο Roger Laughton (διευθυντής προγράμματος) δήλωσε ότι "ήταν η φυσική προέκταση της δέσμευσης της εταιρείας για τις δημόσιες ραδιοτηλεοπτικές υπηρεσίες, δεδομένου ότι το ήμισυ του πληθυσμού είχε πρόσβαση σε τηλεόραση κατά τη διάρκεια της ημέρας, κυρίως οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι και οι νοικοκυρές"[15]. Μερικά από τα προγράμματα ήταν το BBC One O'Clock News, το Open Air, το Day to Day και το Neighbours. Το Neighbours μετακινήθηκε στις 17:35 στις αρχές του 1988, όταν το παρακολουθούσαν περίπου 18 εκατομμύρια άνθρωποι κάθε μέρα.

1990-2000[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το λογότυπο του BBC1 από τις 16 Φεβρουαρίου 1991 μέχρι τις 4 Οκτωβρίου 1997

Το Φθνώπορο του 1987, το BBC1 ξεκίνησε να εκπέμπει με τη χρήση του συστήματος NICAM. Το BBC ξεκίνησε την εκπομπή σε αυτό το πρότυπο, επειδή εκείνη την περίοδο κυκλοφόρησαν οι πρώτες συσκευές με λήψη στο πρότυπο NICAM. Το BBC κατάφερε να εντάξει πλήρως το BBC1 και το BBC2 σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο στο συγκεκριμένο πρότυπο στις 31 Αυγούστου του 1991. Εκείνη την περίοδο, το ITV και το Channel 4 ξεκίνησαν την μετάδοση στο πρότυπο NICAM χρησιμοποιώντας την τεχνολογία του BBC. Προγράμματα με ευρεία οθόνη (16:9) ξεκίνησαν να παράγωγονται όταν ξεκίνησε η επίγεια φηφιακή τηλεόραση στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 1998.

Τα πρώτα πεντήνα χρόνια ύπαρξης του καναλιού, με εξαιρέση τις ταινίες που αγοράζονταν από τις ΗΠΑ και από αλλού, σχεδόν όλα τα προγράμμα του σταθμού ήταν παραγωγές του τμήμτατος παραγωγής του BBC. Αυτό άλλαξε μετά την ψήφιση του νόμου περί ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων το 1990, ο οποίος λέει ότι το 25% των τηλεοπτικών παραγώγων του BBC θα ανατίθενται σε ανεξάρτητες εταιρείες παραγωγής[16]. Από το 2004, πολλά δημοφιλή προγράμματα του BBC One είχαν ανατεθεί σε διάφορες εταιρείες παραγωγής, αλλά το τμήμα παραγωγής του BBC είχε ακομα μεγάλη συνεισφορά στα προγράμματα των καναλιών του BBC.

Τον Μάιο του 1991, ως μέρος των 63 εκατ. λιρών, που είχαν κρατηθεί για το ανοιξιάτικο και καλοκαιρινό πρόγραμμα του BBC, ανακοινώθηκε ότι επιπλέον 20 εκατ. λίρες θα δαπανηθούν για τις δραματικές και κωμικές σειρές των καναλιών, πράγμα του σήμαινε ότι το BBC One θα ήταν ανταγωνιστικό στο κανάλι Channel 3 του ITV, το οποίο μόλις είχε άδεια για εκπομπή σήματος[17].

Το Δεκέμβριο του 1991, το Wogan σταμάτησε, εξαιτίας της πτώσης της τηλεθέασης ενάντια στα προγράμμα του ITV, και επειδή την εκπομπή την παρακολουθούσαν μόνο 6 εκατ. άνθρωποι ενώ τα προγράμματα This Is Your Life, The Krypton Factor και The $64,000 Question είχαν τη διπλάσια τηλεθέαση. Επιπλέον, 40 εκατ. λίρες δαπανούσε κάθε χρόνο το ITV, εξαιτίας της κριτικής που δέχτηκε για το φθινωπορινό του πρόγραμμα, έχοντας βαρετά προγράμμα και νέα προγράμματα με "φτωχό" σενάριο[18]. Το Wogan αντικαταστάθηκε από το Eldorado, στις αρχές του Ιουλίου του 1992, αλλά σταμάτησε ένα χρόνο αργότερα.

Το Φθινώπορο του 1991, ο Άλαν Γιέντομπ ένταξε στο πρόγραμμα του σταθμού το πρόγραμμα "My first try with a lot of help from my friends", για το οποίο το κανάλι ακόμα δέχεται κριτικές. 175 εκατ. λίρες δαπανήθηκαν για 80ωρες προτώτυπες δραματικές σειρές, για εκπομπές σχετικά με τις τέχνες, για την σειρά Omnibus, η οποία έκπεμψε για 26 εβδομάδες και για ντοκιμαντέρ. Ενώ έκαναν πρεμιέρα και οι κωμικές σειρές Goodnight Sweetheart, Grace & Favour και The Danny Baker Show[19]. Το The New Adventures of Superman παρουσιάστηκε για να δώσει στα βράδια του Σαββάτου μια ποικιλία προγραμμάτων.

Βλέποντας την απογοήτευση του κόσμου σχετικά με το ότι το 25% των προγραμμάτων του καναλιού το καλοκαίρι του 1993 ήταν επαναλήψεις, το BBC One συμφώνησε να εκπέμψει επιπλέον 110 ώρες κανονικού προγράμματος κατά την ίδια περίοδο το καλοκαίρι του 1994.

Τον Μάρτιο του 1999, το BBC One παραδέχτηκε την ήττα του στα νούμερα τηλεθέασης σε σχέση με τα νούμερα τηλεθέασης του ITV. Αυτή την απόφαση τήν πήρε το κανάλι έπειτα από συνεχιζόμενες καταγγελίες, οι οποίες έλεγαν ότι το κανάλι δεν κάνει κάτι ελκυστικό για να έχει περισσότερους τηλεθεατές [20].

2000-2010[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στις 1 Νοεμβρίου του 2000, η Λορέιν Χέγκεσι έγινε η διευθύντρια του καναλιού[21][22].

Όταν ήταν διευθύντρια η Χέγκεσι, η τηλεθέαση του BBC One μειώθηκε κατά 19.9%, έχοντας μερίδιο τηλεθέασης 23%, αν και αυτή η μείωση φάνηκε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω του ανταγωνισμού από τη ψηφιακή τηλεόραση[23]. Ωστόσο, το 2001 το κανάλι πέρασε τον κύριο ανταγωνιστή του το ITV1, κάτι το οποίο έγινε για πρώτη φορά από όταν ξεκίνησε να εκπεμπει ο σταθμός το 1955[24].

Όταν η Χέγκεσι έγινε η διευθύντρια του καναλιού, τον Νοέμβριο του 2000, έκανε δύο αλλαγές οι οποίες είχαν ξεκινήσει να υλοποιούνται ήδη από τον προηγούμενο μήνα, από τον γενικό διευθυντή του BBC, τον Γκρεγκ Ντάικ. Οι ειδήσεις των εννέα (Nine O'Clock News) μετακινήθηκαν στις 22:00 και το Panorama μετακινήθηκε από το βράδυ της Δευτέρας στο βράδυ της Κυριακής[25]. Το BBC One δέχτηκε κριτική για την μετακίνηση του Panorama λέγοντας ότι το κανάλι κατατρέφει ένα ωραίο πρόγραμμα, βάζοντάς σε ώρα που ο κόσμος είναι έξω[26]. Παρόλα αυτά, η Χέγκεσι υποστήριξε από η τηλεθέαση του Panorama θα ανέβει στα επίπεδα που ήταν και παλιά.

Η Χέγκεσι και η Τζέιν Τράντερ επωφελήθηκαν με την μετακίνηση των ειδήσεων από τις 21:00 στις 22:00, διότι στις 21:00 τοποθετήθηκαν νέες δημοφιλείς δραματικές σειρές, όπως η επιτυχημένη σειρά Waking the Dead (2000–2011) και το Spooks (2002–2011)[27]. Το χορευτικό σόου Strictly Come Dancing (2004–σήμερα), στο οποίο σημετέχουν διάσημοι, ήταν δημοφιλείς προς το κοινό και έκπεμπε κάθε Σάββατο βράδυ, αν και ένα άλλο ψυχαγωγικό πρόγραμμα ξεκίνησε να προβάλλεται τα βράδια του Σαββάτου, το Fame Academy, το κανάλι αντιμετώπιζε κατηγορίες ότι είναι πάρα πολύ παράγωγο σε σχέση με την παραγωγή των άλλων τηλεοπτικών σταθμών και το κανάλι αντιμετάπιζε επιθέσεις ότι κυνδυνεύει να γίνει πολύ λαϊκιστικό, χωρίς να παρέχει ένα σοβαρό τηλεοπτικό πρόγραμμα[28].

Το 2005, η Χέγκεσι παραδέχτηκε σε συνέντευξή της στην εφημεριδά The Independent ότι τα προγράμματα σχετικά με τις τέχνες είχαν περικοπεί όταν ήταν η διευθύντρια του σταθμού. Ωστόσο, αυτή ανταποκρίθηκε σε αυτή την παράλειψη όταν δέχτηκε κριτική από την Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, με την μετάδοση των ντοκιμαντέρ Imagine (2003-σήμερα) και A Picture of Britain (2005), τα οποία έχουν σχέση με τις τέχνες[29].

Το λογότυπο του BBC από τις 29 Μαρτίου του 2002 μέχρι τις 7 Οκτωβρίου του 2006

Το 2002, η Χέγκεσι πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει τα παραδοσιακά σήματα του σταθμού, τα οποία ο σταθμός χρησιμοποιούσε από το 1963. Τα παλιά σήματα αντικαταστάθηκαν με καινούργια, τα οποία ήταν "ζωντανά" και είχαν κινήσεις. Τα νέα σήματα ονομάστηκαν Rhythm & Movement (Ρυθμός και Κίνηση). Τα νέα σήμαρα δέχτηκαν κριτική, επειδή ήταν ενάντια στις παραδόσεις του σταθμού[30]. Η εγκατάλειψη του ρολογιού του σταθμού και η έλλειψη "σοβαρών σημάτων", έβαλαν το BBC σε δύσκολη κατάσταση μία μόλις ημέρα μετά το θάνατο της Βασίλισσας Ελισάβετ.

Μία από τις πιο σημαντικές αποφάσεις της Χέγκεσι και η τελευταία μεγάλη επιτυχία του καναλιού ήταν η συνέχιση της επιστημονικής σειράς Doctor Who, η οποία ήταν πολύ δημοφιλής κατά τη διάρκεια των προηγούμενων δεκαετίων, αλλά η σειρά είχε σταματήσει το 1989. Η Χέγκεσι και η Τζέιν Τράντερ συνέχισαν την σειρά το Σεπτέμβριο του 2003, μετά από δύο χρόνια πιέσεων προς το BBC Worldwide να σταματήσουν τους στόχους για την δημιουργία ταινίας για το πρόγραμμα Doctor Who και να επιτρέψουν η σειρά να επιστρέψει στο BBC One[31]. Η νέα έκδοση του Doctor Who (2005-σήμερα) έκανε πρεμιέρα στις 26 Μαρτίου του 2005 και έγινε αμέσως δημοφιλής[32].

Στις 14 Φεβρουαρίου του 2005, ανακοινώθηκε ότι η Λορέιν Χέγκεσι θα έφευγε από το BBC για να πάει στην εταιρεία παραγωγής Talkback Thames. Τελικά έφυγε στις 15 Απριλίου. Πέντε μήνες μετά την αποχώρησή της, το BBC One ονομάστηκε "Σταθμός της Χρονιάς" στο "Διεθνές Φεστιβάλ Τηλεόρασης του Εδιμβούργου"[33].

Το 2005, διευθυντής του σταθμού έγινε ο Πίτερ Φίντσαμ, ο οποίος μετέδωσε πολλά επιτυχημένα προγράμματα του BBC One όπως το Ρομπέν των Δασών (2006–2009), το Jane Eyre (2006) και το How Do You Solve a Problem Like Maria?, το οποίο αντικαταστάθηκε από τα παρόμοια σόου Any Dream Will Do και I'd Do Anything, τα οποία ήταν επίσης επιτυχημένα[34]. Όταν συμπληρώθηκε ένας χρόνος, από όταν ο Πίτερ Φίντσαμ έγινε ο διευθυντής, τα νούμερα τηλεθέασης του σταθμού είχαν αρχίσει να ανεβαίνουν, από 22.5% που ήταν τον Αύγουστο του 2005 έγιναν 23.6% τον Αύγουστο του 2006[35].

Ο Φίντσαμ ξεκίνησε και τις εκπομπές The One Show (2006-σήμερα), ένα απογευματινό lifestyle πρόγραμμα και το Davina (2006) ένα βραδινό talk show, το οποίο παρουασιάζονταν από την Νταβίνα ΜακΚόλ[36]. Ωστόσο, το Davina ήταν μια καταστροφή για τις κριτικές και για τα νούμερα τηλεθέασης[37], κάτι το οποίο ο Φίντσαμ παραδέχτηκε ότι ήταν δικό του λάθος. Παρόλα αυτά συνέχισε να πειραματίζεται με τον πρόγραμμα του BBC One. Τον Ιανουάριο του 2007, ο Φίντσαμ μετακίνησε το Panorama από τα βράδυ της Κυριακής στο βράδυ της Δευτέρας, όπου μεταδίδονταν μέχρι το Νοέμβριο του 2000[38].

Για άλλη μια φορά οι αποφάσεις του Φίντσαμ προκάλεσαν ερωτήματα, για την απόφασή του να αντικαταστήσει τα σήματα Rhythm & Movement με τα σήματα Circle (Κύκλος), τα οποία ήταν μικρά βιντεάκια 10 δευτερολέπτων, εκ των οποίων κάποια απεικόνιζαν τοποθεσίες από το Μεξικό και την Κροατία[39]. Αργότερα ο Φίντσαμ έπρεπε δημοσίως να υπερασπιστεί το μισθό των 18 εκατ. λιρών που είσπραξε ο Τζόναθαν Ρος από το BBC το 2006[40].

Το 2007, το BBC One ονομάστηκε "Κανάλι της Χρονιάς" στα βραβεία Broadcast Awards [41].

Τον Μάιο του 2007, ο Φίντσαμ πήρε την απόφαση να σταματήσει την προβολή του Neighbours, μία Αυστραλιανή σαπουνόπερα, από το BBC One ύστερα από 21 χρόνια προβολής, όταν η εταιρεία παραγωγής ζητούσε περισσότερα χρήματα για την αγορά της σειράς[42]. Ο Φίντσαμ είπε ότι αυτό ήταν μια μεγάλη απώλεια και ότι το BBC One δεν θα πλήρωνε 30 εκατ. λίρες για τη σειρά. Η σειρά σταμάτησε να προβάλλεται από το κανάλι την Άνοιξη του 2008 και μετακινήθηκε στο Channel 5[43]. Το The Weakest Link μετακινήθηκε από το BBC Two για να καλύψει το κενό και το CBBC μετακινήθηκε 20 λεπτά νωρίτερα.

Τον Ιούλιο του 2007, υπήρχε περαιτέρω αντιπαράθεση, όταν ο Φίντσαμ κατηγορήθηκε για παραπλάνηση των τηλεθεατών του BBC One. Το περιστατικό αφορούσε ένα μέρος από το επερχόμενο ντοκιμαντέρ Ένα έτος με την Βασίλισσα, το οποίο είχε παιχτεί σε δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης Τύπου. Αυτό προφανώς έδειχνε την Βασίλισσα με την φωτογράφο Annie Leibovitz να διαφωνούν για το ποιο ρούχο θα πρέπει να φορέσει, αλλά το BBC, στη συνέχεια, παραδέχτηκε ότι οι σκηνες, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν στο τρέιλερ, είχαν τροποποιηθεί από το κανονικό ντοκιμαντέρ, πράγμα που θα έδινε λάθος εντύπωση[44]. Ο Φίντσαμ παραδέχτηκε το λάθος, αλλά απέρριψε τις απόψεις ότι θα πρέπει να παραιτηθεί από τη θέση του[45]. Τον μέλλον του ήταν αβέβαιο μετά από τα επικριτικά σχόλια του Michael Lyons, ο οποίος ήταν ο πρόεδρος του BBC Trust μέχρι τις 5 Οκτωβρίου του 2007[46].

Το 2009, το BBC Trust, σε μία δηλώσή του, ανακοίνωσε ότι θα γίνουν κάποιες αλλαγές στο πρόγραμμα του σταθμού. Αυτές οι αλλαγές είχαν σαν αποτέλεσμα την μείωση της τηλεθέασης[47]. Αυτό φάνηκε κυρίως στα προγράμματα Blue Peter και Newsround, τα οποία είναι παιδικά προγράμμα του τηλεοπτικού σταθμού CBBC[48].

2010-σήμερα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τον Μάιο του 2012, μετά από έγκριση του BBC Trust, όλα τα παιδικά προγράμματα από το BBC One και το BBC Two θα μετακινόντουσαν στους τηλεοπτικούς σταθμούς CBBC και CBeebies[49]. Διαπιστώθηκε ότι η πλειοψηφία των παιδιών παρακολουθούσαν ήδη τα παιδικά προγράμματα στα συγκεκριμένα κανάλια και ότι μόνο το 7% των παιδιών παρακολουθούσε τα προγράμματα του CBBC στο BBC One και στο BBC Two, κατέστη σαφές ότι "τα προγράμματα για παιδιά είναι απολύτως θεμελιώδους σημασίας για το BBC και αυτός είναι ο λόγος που προστατεύονται οι συγκεκριμένες επενδύσεις υπό το πρίσμα των περικοπών αλλού"[50]. Τα παιδικά προγράμμα στο BBC One σταμάτησαν στις 21 Δεκεμβρίου του 2012[51].

Το 2012, το BBC Trust ανακοίνωσε τις κυριότερες αλλαγές που έκανε το BBC:

  • Το BBC One μείωσε στο ελάχιστο τη διάρκεια των μουσικών εκπομπών και των εκπομπών σχετικά με τις τέχνες από 45 λεπτά σε 40 λεπτά το κάθε επεισόδιο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το κόψιμο κάποιων επεισοδιών από τις εκπομπές και ειδιαίτερα από την εκπομπή Film 2013[52].
  • Το BBC One και το BBC Two "προστατεύονται σε μεγάλο βαθμό από σημαντικές περικοπές".
  • Το BBC One συνέχισε να αυξάνεται, αλλά ακόμα παραμένει κάτω από το 10% της συνολικής παραγωγής (τώρα είναι στο 8.4%).
  • Οι δαπάνες για αθλητικά δικαιώματα μειώθηκαν κατά 15%.

Το 2012, το BBC αγόρασε τα τηλεοπτικά δικαιώματα του The Voice UK, το οποίο ήταν ήδη δημοφιλές σε άλλες χώρες. Το BBC πλήρωσε 22 εκατ. λίρες για την προβολή του σόου στο Ηνωμένο Βασίλειο για δύο χρόνια. Το σόου πήρε καλές κριτικές, αλλά η τηλεθέαση του σόου έπεσε προς το τέλος του πρώτου και του δεύτερου κύκλου. Το 2013, το σόου άλλαξε ώρα προβολής και τα νούμερα της τηλεθέασης βελτιώθηκαν.

Τον Ιούνιο του 2013 διευθύντρια του καναλιού έγινε η Σαρλότ Μουρ.

Άλλες υπηρεσίες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

BBC One +1[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τον Οκτώβριο του 2013, το BBC ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει να εκπέμπει ένα τηλεοπτικό κανάλι με το όνομα BBC One +1[53]. Το κανάλι θα αντικαταστήσει το BBC Three το 2015[54].

BBC One HD[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το λογότυπο του BBC One HD

Στις 3 Νοεμβρίου του 2010 στις 19:00, ξεκίνησε να εκπέμπει το υψηλής ευκρίνειας κανάλι του BBC One, το BBC One HD[55]. Το κανάλι αναμεταδίδει το κανονικό κανάλι του BBC One σε HD εικόνα. Στις 30 Μαΐου του 2012, η εικόνα του καναλιού άλλαξε σε 1920x1080 pixels.

Το BBC One HD, όταν ξεκίνησε να λειτουργεί, δεν προκάλεσε καμία αλλαγή στις περιφέρειες του Ηνωμένου Βασιλείου, δηλαδή στη Βόρεια Ιρλανδία την Ουαλία και τη Σκωτία, και έτσι το κανάλι δεν μπορούσε να εκπέμψει κατά τη διάρκεια των τοπικών προγραμμάτων και ιδιαίτερα των ειδήσεων. Το BBC Trust παραδέχτηκε ότι αυτό οφείλεται σε τεχνικούς και οικονομικούς περιορισμούς, αλλά το BBC ανακοίνωσε στις 6 Ιουνίου του 2011 ότι οι τρεις περιφέρειες θα αποκτούσαν τους τηλεοπτικούς σταθμούς BBC One Βόρεια Ιρλανδία, BBC One Ουαλία και BBC One Σκωτία το 2012[56][57]. Στις 24 Οκτωβρίου του 2012, η Βόρεια Ιρλανδία απέκτησε τον σταθμό BBC One Βόρεια Ιρλανδία. Η Σκωτία στις 14 Ιανουαρίου του 2013 και η Ουαλία στις 29 Ιανουαρίου του 2013[58]. Στις 16 Ιουλίου του 2013, το BBC ανέφερε ότι θέλει να δημιουργήσει και περιφεριακούς σταθμούς για το BBC One HD, ωστόσο αυτό θα απαιτούσε την έγκριση του BBC Trust[59]. Σε αντίθεση με το BBC One HD, το οποίο εκπέμπει σε ήχο 5.1 DTS, το BBC One Ουαλία HD και το BBC One Βόρεια Ιρλανδία HD εκπέμπουν με στερεοφωνικό ήχο PCM, ακόμα και όταν αναμεταδίδουν το BBC One HD. Στις 18 Νοεμβρίου του 2013, το BBC One Βόρεια Ιρλανδία HD αντικατέστησε το BBC One Βόρεια Ιρλανδία για τους συνδρομητές του HD καναλιού στη δορυφορική πλατφόρμα Sky. Το ίδιο έγινε και με το κανάλι της Ουαλίας και της Σκωτίας στις 10 Δεκεμβρίου του 2013[60]. Στις 24 Μαρτίου του 2014, το BBC One Σκωτία, Ουαλία και Βόρεια Ιρλανδία HD ξεκίνησαν να εκπέμπουν στις πλατφόρμες Freesat, Sky, και Virgin Media έξω από τις περιοχές όπου εκπέμπουν κανονικά.

Παρουσίαση[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Μία σκήνη από τα σήματα Κύκλος με ιπποπόταμους
Το πρώτο τηλεοπτικό σήμα
Σκηνή από τα σήματα Ρυθμός και Κίνηση

Για πολλά χρόνια, BBC One συμβολιζόταν με μία υδρόγειο σφαίρα στο τηλεοπτικό του σήμα.[61].

Το πρώτο σήμα του BBC One εμφανίστηκε στις 2 Δεκεμβριου του 1953, γνωστό ως Φτερά νυχτερίδας. Το 1962, το σήμα αντικαταστήθηκε από ένα χάρτη του Ηνωμένου Βασιλείου και το 1963 εμφανίστηκε η υδρόγειος σφαίρα, αλλάζοντας την εμφάνισει του σήματος για τα επόμενα 39 χρόνια.

Πιο συγκεκριμένα, στις 18 Φεβρουαρίου του 1985 δημιουργήθηκε το "Computer Originated World", ένα πρόγραμμα τού BBC, με το οποίο έφτιαχναν τα τηλεοπτικά σήματα. Το πρόγραμμα αντικαταστάθηκε από το Virtual Globe στις 16 Φεβρουαρίου του 1991. Στις 4 Οκτωβρίου του 1997, η υδρόγειος ήταν ένα κόκκινο, πορτοκαλί και κίτρινο αερόστατο, σχεδιασμένο ώστε να φένεται σαν υδρόγειος. Το αερόστατο πετούσε σε διάφορα σημεία στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Στις 29 Μαρτίου του 2002, η υδρόγειος αντικαταστάθηκε από τα σήματα Ρυθμός και Κίνηση (Rhythm & Movement), στα οποία άνθρωποι χόρευαν διάφορα είδη χορού. Στις 7 Οκτωβρίου του 2006, τα σήματα αυτά αντικαταστάθηκαν από τα σήματα Κύκλος (Circle). Με βάση το BBC, τα σήματα Κύκλος μπορούν να θεωρηθούν ότι είναι ανάλογα με τα σήματα υδρόγειος[62].

Περιφερειακές παραλλαγές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το BBC One έχει τηλεοπτικά κανάλια για τις περιφέρειες Σκωτία[63], Ουαλία[64] και τη Βόρεια Ιρλανδία[65]. Σε κάθε περιφέρεια στο λογότυπο του BBC One υπάρχει και το όνομα της αντίστοιχης περιφέρειας.

Στην Αγγλία[66], κάθε περιφέρεια μεταδίδει και ένα δικό της δελτίο ειδήσεων με τοπικά νέα, όπως και τις κανονικές ειδήσεις του κανονικού BBC One και άλλα προγράμαμτα του BBC One. Κατά τη διάρκεια αυτών των προγραμμάτων το περιφερειακό λογότυπο φεύγει από την οθόνη και στην θέση του μεταδίδεται το κανονικό λογότυπο του BBC One. Όταν, ο σταθμός σταματάει την μετάδοση του κανονικού BBC One, επαναφέρει το περιφερειακό λογότυπο.

Το BBC One Σκωτία είναι ο μεγαλύτερος περιφερειακός σταθμός του BBC One, το οποία ανήκει στο BBC Σκωτία και το πρόγραμμά του είναι στη Σκωτική Γαελική γλώσσα.

Το BBC One Ουαλία θεωρήθηκε ως ένα ξεχωριστό κανάλι του BBC από όταν ξεκίνησε να εκπέμπει στα μέσα της δεκαετίας του 1960, ως BBC Ουαλία[67].

Μετάδοση εκτός Ηνωμένου Βασιλείου[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το BBC One είναι διαθέσιμο στην Ιρλανδία μέσω καλωδιακής τηλεόρασης. Επίσης, ο σταθμός είναι διαθέσιμος μέσω καλωδιακής τηλεόρασης στην Ολλανδία, στο Βέλγιο, στην Ελβετία και στο Λίχτενσταϊν. Στις 27 Μαρτίου του 2013, ο σταθμός εκπέμπει και μέσω της πλατφόρμας BFBS στα μέλη του HM Forces και στις οικογένειές στους σε όλο τον κόσμο. Το BBC One αντικατέστησε το κανάλι BFBS1, το οποίο μετέδειδε πολλά προγράμματα του BBC One.

Προσβασιμότητα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τον Μάιο του 2008, το BBC ανακοίνωσε ότι πλέον όλα τα προγράμματα θα έχουν υπότιτλους για τους τηλεθεατές με προβλήματα ακοής[68][69]. Επιπλέον, το BBC One προσφέρει και ακουστική περιγραφή σε κάποια δημοφιλή προγράμματα[70], για τους τηλεθεατές με προβλήματα όρασης. Ακουστική περιγραφή έχουν το 10% των προγραμμάτων του BBC One, έχοντας αυξηθεί κατά 8% από το 2008[71].

Διευθυντές του BBC One[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licences/tv/2012/bbc_one_nov12.pdf
  2. http://www.transdiffusion.org/emc/baird/tvoff/index.htm
  3. http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/5054802.stm
  4. http://www.halifaxcourier.co.uk/news/50-still-watch-black-and.5818157.jp
  5. "Top job for Grade at BBC 1". The Times. 31 Μαΐου 1984. σελ. 1.
  6. The Times (61850). 6 Ιουνίου 1984. σελ. 3.
  7. Chorlton, Penny (9 Ιουνίου 1984). "BBC goes for news to replace Sixty Minutes flop". The Guardian.
  8. "BBC drops beauty show". The Times. 17 Νοεμβρίου 1984. σελ. 3.
  9. Fiddick, Peter (4 Φεβρουαρίου 1985). "Battle plan that opens a new panorama". The Guardian.
  10. http://www.transdiffusion.org/tv/tvheroes/michael_grade
  11. "BBC unveils £30m drama season with films galore". The Times. 9 Αυγούστου 1985. σελ. 2.
  12. Μάικλ Γκρέιντ: On the Box - επεισόδιο 5: Dishing the Dirt
  13. "Trials and Tribulations" - από το DVD του The Ultimate Foe (Trial of a Time Lord).
  14. http://bbctimeline.appspot.com/events/agtiYmN0aW1lbGluZXIMCxIFRXZlbnQY9SMM
  15. Brooks, Richard (28 Σεπτμβρίου 1986). "Daytime TV economy style". The Observer.
  16. http://www.bbc.co.uk/commissioning/tv/how-we-work/how-we-commission.shtml
  17. Wittstock, Melinda (13 Μαΐου 1991). "£20m extra for peak-time TV". The Times. σελ. 7.
  18. Wittstock, Melinda (2 Δεκεμβρίου 1991). "Wogan to host new shows". The Times. σελ. 2.
  19. Yentob concocts dramatic recipe to lift BBC1 ratings.Alison Roberts, Arts Correspondent. The Times (Λονδίνο, Αγγλία), Τετάρτη, 4 Αυγούστου 1993: σελ. 5
  20. Midgley, Carol (23 Μαρτίου 1999). "BBC surrenders in Tv ratings war and goes back to nature". The Times (Λονδίνο). σελ. 1.
  21. O'Connor, Ashling (15 Σεπτεμβρίου 2000). "Heggessey takes BBC1 senior role". Financial Times.
  22. http://news.independent.co.uk/media/article313641.ece
  23. http://news.independent.co.uk/media/article11208.ece
  24. http://media.guardian.co.uk/bbc/story/0,,597066,00.html
  25. http://www.guardian.co.uk/BBC/Story/0,,383701,00.html
  26. http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,626507,00.html
  27. http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,1558384,00.html
  28. http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,856989,00.html
  29. http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,1414747,00.html
  30. Sherwin, Adam (27 Μαρτίου 2002). "End of the world is nigh for BBC". The Times.
  31. http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2003/09/26/nwho26.xml
  32. http://media.guardian.co.uk/site/story/0,14173,1507679,00.html
  33. http://news.bbc.co.uk/1/low/entertainment/4191972.stm
  34. http://news.independent.co.uk/media/article1919429.ece
  35. http://www.guardian.co.uk/media/2006/sep/18/broadcasting.mondaymediasection
  36. http://media.guardian.co.uk/bbc/story/0,,1865519,00.html
  37. http://comment.independent.co.uk/columnists_m_z/thomas_sutcliffe/article351178.ece
  38. http://www.guardian.co.uk/BBC/Story/0,,383701,00.html
  39. http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1529890/BBC-splashes-out-1.2m-on-circle-of-life-TV-links.html
  40. http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article673344.ece
  41. http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2007/01_january/25/awards.shtml
  42. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/6669769.stm
  43. http://www.guardian.co.uk/media/2007/may/19/broadcasting.bbc
  44. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/6294472.stm
  45. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/6896892.stm
  46. http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/tv_and_radio/article2224732.ece
  47. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7879666.stm
  48. http://www.independent.co.uk/news/media/tv-radio/changes-hit-bbc-childrens-viewing-figures-1605587.html
  49. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-18083178
  50. http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/dqf/final_conclusions.pdf
  51. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-20809627
  52. http://www.theguardian.com/media/2012/may/16/blue-peter-childrens-shows-bbc1
  53. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-24442265
  54. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-26464007
  55. http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2010/10_october/21/bbconehd.shtml
  56. http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/reports/pdf/workplan_0611.pdf
  57. http://www.bbc.co.uk/blogs/blogaboutthebbc/posts/Satellite-Shuffling-reducing-BBC-Red-Button-and-expanding-BBC-One-HD
  58. http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/posts/Launching-BBC-One-Scotland-HD-and-BBC-One-Wales-HD
  59. https://archive.is/20130717082857/www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2013/BBCHDChannels.html
  60. http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/posts/CBBC-HD-CBeebies-HD-BBC-Three-HD-BBC-Four-HD-and-BBC-News-HD-to-launch-on-Tuesday-10-December-2013
  61. http://www.transdiffusion.org/emc/baird/symbol.php
  62. http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2006/09_september/26/idents.shtml
  63. http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/statements2007/television/bbcone_scot.shtml
  64. http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/statements2007/television/bbcone_wales.shtml
  65. http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/statements2007/television/bbcone_ni.shtml
  66. http://www.bbc.co.uk/england
  67. "... μία ξεχωριστή υπηρεσία - το BBC Ουαλία- είναι διαθέσιμη στο περισσότερο πληθυσμό του Πριγκιπάτου ..." BBC Handbook 1967, σελ.25: British Broadcasting Corporation, Λονδίνο: 1966
  68. http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2008/05_may/07/subtitling.shtml
  69. http://web.archive.org/web/20031002211813/http://www.bbc.co.uk/info/policies/subtitles.shtml
  70. http://www.tvhelp.org.uk/audes/schedule.php
  71. http://web.archive.org/web/20080326065821/http://www.bbc.co.uk/info/policies/audiodescription/
  72. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-23044330

Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]